پنجشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
«شرح الف خمیده» را با تعهد به خط زمانی معتبر نوشتم

نویسنده کتاب «شرح الف خمیده» در ششمین قسمت برنامه «مثبت کتاب» شبکه تلویزیونی کتاب گفت که تلاش کردم تا مخاطب را با روایتی به دور از خیال‌پردازی‌های داستانی از تولد حضرت فاطمه(س) تا شهادت ایشان، همراه کنم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)،  ششمین قسمت برنامه «مثبت کتاب» شبکه تلویزیونی کتاب با محوریت معرفی کتاب «شرح الف خمیده» نوشته لیلا مهدوی، سه‌شنبه (اول فروردین‌ماه) پخش شد.  
 
مهدوی درباره انگیزه برای نگارش کتاب «شرح الف خمیده» گفت: پس از رمان «نشان حسن» من همچنان به فضای ادبیات آیینی علاقه داشتم اما مشغول کاری در حوزه اجتماعی و ادبیات دفاع‌مقدس بودم که آن هم رمان بود. در همین زمان پیشنهاد نگارش کتابی مربوط به وقایع پس از رحلت رسوال‌الله و ماجرای فدک از انتشارات کتابستان مطرح شد. نوشتن کتابی درباره حضرت زهرا واقعا کار سخت و بزرگی است که کتاب «شرح الف خمیده» و کتاب‌هایی که قبل از نوشته‌ شده و کتاب‌هایی که بعد از آن نوشته خواهد شد، شاید قطره‌ای از دریای زندگی حضرت را بتواند پوشش بدهد. از این‌جا کار پژوهشی کتاب آغاز شد و من به‌همراه ویراستار داستانی کتاب کار شروع کردم.
 
این نویسنده در ادامه درباره روایت کتاب «شرح الف خمیده» و چگونگی نوشتن کتاب توضیح داد: «شرح الف خمیده» داستانی مستند درباره زندگی حضرت زهرا(س) است که براساس تاریخ، روایات و متون معتبر شیعی و اهل تسنن نوشتم. درباره زاویه‌دید کتاب باید بگویم که چندین‌بار تغییر کرد و از سوم شخص به دانای کل و سپس به اول شخص پرداختم که راویان داستان حضرت خدیجه کبری، حضرت فاطمه زهرا و اسماء بنت عمیس هستند.
 
مهدوی افزود: سعی کردم زندگی دختر پیامبر را از زوایای مختلفی مانند فردی، عبادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی روایت کنم. در این کتاب تلاش کردم تا مخاطب را از مکه به مدینه همراه کنم تا با روایتی به دور از خیال‌پردازی‌های داستانی و متعهد به خط زمانی معتبر از تولد حضرت فاطمه تا شهادت ایشان، مخاطب پیش بیاید. این کتاب شرح زندگی حضرت زهرا است که با استواری و با صلابت از حق و حقانیت امام علی(ع) دفاع کرد.
 
وی درباره زندگی شخصی خود گفت: نوشتن را از دوران نوجوانی با نوشتن متن‌های ادبی آغاز کردم تا به داستان‌نویسی رسیدم. همیشه خواندن و نوشتن یکی از اصول زندگی‌ام بوده و یکی از مهم‌ترین اتفاقات که تأثیری بسزا بر ادامه مسیر زندگی‌ام داشت، خواندن رمان «جنایات و مکافات» داستایفسکی بود. من در دوره دانشجویی مهندسی عمران می‌خواندم که آن را با علاقه دنبال نمی‌کردم و به جایی رسید که رشته‌ام را رها و مجددا کنکور شرکت کردم، این‌بار در فضای علوم‌انسانی و در دانشگاه رشته روان‌شناسی را انتخاب کردم. البته که به نقاشی و عکاسی هم علاقه زیادی دارم. باوجود اهمیت زیادی که نویسندگی برایم داشت، آن را کنار گذاشتم و در انتشارات نیستان شاگرد سید‌علی شجاعی بودم و رفته‌رفته ایشان یکی از موثرترین افراد در مسیر نویسندگی من شدند.

وی درباره نویسندگان ایرانی موردعلاقه‌اش بیان کرد: در میان نویسندگان ایرانی، رضا امیرخانی و نادر اکبرخانی، برایم بسیار جالب توجه هستند. به‌نظرم نادر اکبرخانی می‌تواند احمد محمود بعدی باشد. در نوشته‌هایش صراحت خاصی دارد که به‌خوبی رئالیسم را نشان می‌دهد. آقای امیرخانی هم در حوزه ادبیات اجتماعی ید طولایی دارند و کارهایشان همواره برایم تحسین‌برانگیز است. در حوزه ادبیات آیینی هم آثار استاد سید‌مهدی شجاعی موردعلاقه‌ام هستند.
 
این نویسنده از عوامل برنامه «مثبت کتاب» قدردانی و از فراهم‌آمدن زمینه‌ای برای کتاب و کتاب‌خوانی، از ویراستار کتاب آقای مسعود آذرباد تشکر کرد و پردازش تخصصی انتشارات کتابستان به ادبیات آیینی را ارزشمند دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها