شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
افتتاح کتابخانه مرکزی قم درسالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌ها

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دیدار دبیرکل نهاد با کتابداران استان اردبیل گفت: ان‌شالله همزمان با 17 اسفند ماه سالروز تاسیس نهاد که با عید نیمه شعبان مقارن شده مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی قم را در برنامه‌هایمان خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد سه‌شنبه ( 9اسفندماه) در سفر استانی خود به استان اردبیل با جمع کثیری از کتابداران کتابخانه‌های عمومی این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دیدار با کتابداران استان اردبیل با اشاره به مهم‌ترین موضوعات روز نهاد، به تشریح اقدامات انجام شده برای رفع دغدغه کتابداران در حوزه‌های معیشتی، جایگاه اجتماعی، خدمات فرهنگی و اجتماعی موثر کتابداران پرداخت.

رمضانی در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت اعیاد ماه شعبان در سخنانی گفت: از آنجا که ممکن است این مراسم آخرین دیدار من با کتابداران عزیز در سفرهای استانی سال جاری باشد، بر خودم فرض می‌دانم که از این فرصت استفاده کنم و خداقوت بگویم به تمامی همکارانمان در سراسر کشور برای سالی که پشت سر گذاشتیم؛ سالی با همه سختی‌ها، فرازونشیب‌ها، شیرینی‌ها و موفقیت‌ها و آرزو می‌کنم که سال پیش رو سالی سرشار از موفقیت، نعمت و برکت برای همه شما باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  افزود: همچنین ۱۷ اسفند‌ماه سالروز تاسیس نهاد را که با عید نیمه شعبان مقارن شده گرامی می‌دارم و ان‌شاءالله در همان ایام مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی قم را در برنامه‌هایمان خواهیم داشت.
 
وی با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی موجود در استان اردبیل اظهار کرد: همه شهرها و استان‌های کشور برای ما عزیز و تکه‌ای از وطن ما هستند و به هر شهر و استانی که توفیق سفر به آنجا را پیدا کرده‌ام به مجموعه آگاهی، تعلقات و شناختم افزوده شده است.

رمضانی گفت: اما بنا به دلایلی، که بخشی از آن در تصاویر معرفی ویژگی‌ها، مشاهیر و ظرفیت‌های استان اردبیل ارائه شد و به نظرم پررنگ‌ترین آن تعلق مردم استان اردبیل به وجود مبارک سیدالشهدا(ع) و ابوالفضل العباس(ع) است، فضای متفاوتی در این استان شکل گرفته است. بنده قلباً علاقه خاصی به این استان دارم و خوشا به حال شما که در این استان در حال تنفس و زندگی هستید.
 
دبیرکل نهاد در ادامه با تقدیر از حضور حداکثری کتابداران استان اردبیل در این مراسم گفت: امروزه مشکلات و چالش‌های معیشتی حاکم بر کل کشور موضوعی غیرقابل‌انکار است و بر همین اساس شرایط معیشتی همکاران کتابدار ما نیز در شرایط سختی قرار دارد.

وی افزود: پیگیری‌های مختلفی در حوزه‌های مسائل اداری نهاد داشته‌ایم و موضوعاتی را در حوزه تحولی در ساختار نهاد و موانع قانونی آن نیز پیگیری کرده‌ایم. مجموعه‌ای از اتفاقات در این زمینه رخ داده که بخشی از آن را به فراخور مسائل مطرح شده در فضاهای مختلف مانند سفرها و سخنرانی‌ها مطرح کرده‌ام که منتشر شده است.
 
ترسیم جایگاهی مناسب از کتابخانه‌های عمومی در جامعه
 رمضانی در ادامه با تاکید بر لزوم ترسیم جایگاهی مناسب از کتابخانه‌های عمومی در جامعه گفت: یکی از مباحث جدی که در فضای کاری ما وجود دارد و ما باید توجه بیشتری به آن داشته باشیم، نگاه ما به کاری است که در حال انجام آن هستیم یا به‌عبارت دیگر ترسیم جایگاهی که ما برای حل مسئله‌ای آن را راهبری می‌کنیم.

وی افزود: برای این موضوع باید بدانیم که ما از حیث شبکه کتابخانه‌های عمومی در منطقه، جایگاه اول را داریم؛ به‌عنوان مثال ما از کشور ترکیه که در حوزه‌های مختلف مورد مثال قرار می‌گیرد، وضعیت به مراتب بهتری داریم.
 
دبیرکل نهاد ادامه داد: همچنین به لحاظ نگاهی که کشورها به حوزه کتابخانه‌های عمومی دارند نیز این مسئله صادق است. تقریباً در کشورهای منطقه این مدل از شبکه خدمت‌رسانی کتابخانه‌ای وجود ندارد؛ چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ ساختار.

رمضانی با بیان اینکه کشور ترکیه تنها دارای ۱۲۰۰ کتابخانه عمومی است، عنوان کرد: ایران در منطقه، آسیا و جهان اسلام وضعیت قابل قبولی دارد که اطلاعات دقیق آن پیشتر منتشر شده است. اما اینکه چقدر توانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کنیم و این ظرفیت را برای ارائه خدمت به خدمت‌گیرندگان کتابخانه‌های عمومی فعال کنیم، موضوعی است که باید به آن بپردازیم.
 
وی با اشاره به رصد و انعکاس دستاوردهای کشورهای مختلف در حوزه کتابخانه‌ای به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های نهاد گفت: مثالی از کشور آمریکا مطرح شده بود که یک کتابخانه در این کشور شروع به تغییر رویکرد و حرکت به سمت گسترش خدمات مبتنی بر مشاوره اجتماعی می‌کند و با این تغییر رویکرد در یک بازه زمانی حدوداً ۹ ساله موضوع آسیب‌های اجتماعی و مشاوره اجتماعی در کتابخانه‌ها را تبیین و پیشرفت قابل توجهی در این زمینه حاصل می‌کند.


وی افزود: رویکردی که باعث شد آن کتابخانه با آن خدمات خاص شناخته شود و زمینه تغییر رویکرد در کل آن ایالت نسبت به موضوع کتابخانه‌های عمومی را تغییر دهد. همچنین در مطلب دیگری آمده بود که درصد قابل توجهی از مردم آمریکا عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که دلیل آن صرفاً مراجعه برای خواندن کتاب نبوده، بلکه دلیل آن این است که مردم خدمات مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و اداری را از کتابخانه‌های عمومی دریافت می‌کنند.
 
پیوند فعالیت‌های مؤثر و تحقق مطالبات کتابداران
رمضانی اظهار کرد: در همین زلزله اخیر که در کشور ترکیه اتفاق افتاد، بخش قابل توجهی از اطلاع‌رسانی توسط کتابداران صورت گرفت. بنده معتقدم که ما این ظرفیت را داریم که بتوانیم این امکان و توانایی‌هایی که در دستان ما قرار گرفته را به سمت بهره‌وری حداکثری در فضای مخاطبان و اعضای کتابخانه‌های عمومی به‌کار ببریم.

دبیر کل نهاد گفت: به‌عنوان مثال طی ماه‌های اخیر، اتفاقات متعددی در حوزه کتابخانه‌های عمومی رخ داده که یکی از آن‌ها همین برنامه تلویزیونی «هدهد سفید» بوده که از شبکه نهال پخش می‌شود.

وی افزود: این کار نتیجه زحمات بیش از دوساله همکاران ما در حوزه تبلیغ و ترویج نهاد بوده است و همه عناصری که در این مسیر به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کردند، عناصر کتابخانه‌های عمومی هستند؛ یعنی مجری برنامه از کتابداران ما است، میهمانان برنامه از اعضای کتابخانه‌های ما هستند و همچنین مطالعه، معرفی کتاب، معرفی بخش‌های مختلف کتابخانه و همچنین انعکاس این اتفاقات به عهده همکاران نهاد بوده است.
 
دبیرکل نهاد عنوان کرد: بین اینگونه اقدامات موثر و موضوعاتی مانند معیشت، رونق کتابخانه و مسئله شدن موضوع کتاب و کتابخوانی یک پیوند منسجم و پایدار وجود دارد و ما نمی‌توانیم به این موضوعات نپردازیم و توقع داشته باشیم که نسبت به ما توجه شود. ما هر چقدر تاثیر کتابخانه عمومی را در فضای اجتماعی و منظومه فرهنگی کشور و خدماتی کشور افزایش دهیم، می‌توانیم مسائل ساختاری، سازمانی، عمرانی، معیشتی و رفاهی خودمان را توقع داشته باشیم و مطالبه کنیم.

وی افزود: به‌عنوان مثال ما در این دوره از جشنواره فیلم فجر در بخش «تجلی اراده ملی» حضور پیدا کردیم؛ چراکه احساس می‌کنیم یکی از مهم‌ترین و پُربازخوردترین رویدادهای هنری در کشور جشنواره فیلم فجر است و بازتاب آن در حوزه خرد و کلان مشخص است.
 
وی با اشاره به تولید پویانمایی «آقا و خانم کتابدار» توسط نهاد ادامه داد: زمانی دغدغه بسیاری از همکاران در ستاد و بدنه کتابخانه‌های عمومی این بود که کسی ما را نمی‌شناسد و شغل ما را نمی‌بیند؛ ولی امروز محکم می گویم که بخش عمده‌ای از بچه‌های کشور «کتابدار» را می‌شناسند و این حاصل کاری بود که ما طی سه سال اخیر در طرح تولید انیمیشن «آقا و خانم کتابدار» انجام دادیم؛ اقدامی که بخشی از مجموعه کمپین «هدهد سفید» است که شامل برنامه تلویزیونی هدهد سفید، کتاب هدهد سفید، جشنواره نشان هدهد سفید و کتابخانه‌های هدهد سفید است.

رمضانی اظهار کرد: برای اینکه مسئله حوزه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌ها را حل کنیم هیچ گریزی نداریم جز اینکه به حوزه کودکان و نوجوانان ورود پیدا کنیم.
 
رمضانی با اشاره به حمایت ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزه کتابخانه‌های عمومی گفت: وزیر ارشاد بارها گفتند ما به هر استان و نقطه‌ای سفر کردیم مطالبه درباره کتابخانه عمومی جزء ثابت مطالب مطرح شده در آن سفر بوده است و جایی نیست که سفر کرده باشم و به کتابخانه عمومی آنجا مراجعه نکرده باشم. بنابراین باید بدانیم در جایی مشغول به فعالیت هستیم که چنین ظرفیتی دارد و شما کتابداران می‌توانید برای حفظ و گسترش آن تلاش کنید و موضوع را پیش ببرید.
 
لزوم شناخت وظایف تخصصی کتابداری از منابع صحیح

 دبیرکل نهاد با تأکید بر لزوم پیروی از قوانین موجود در نهاد گفت: همواره راه گفتگو و نقد در نهاد باز است؛ حتی نقد در صلب موضوع، البته به شرط داشتن چهارچوب و استدلال. اما وظایف و برنامه‌های سازمانی مانند جشنواره کتابخوانی رضوی یک تکلیف است.
 
وی با اشاره به انتقادات برخی افراد مبنی بر فاصله گرفتن کتابداران از وظایف تخصصی در کتابخانه‌ها گفت: در این موضوع ابتدا باید ببینیم وظایف تخصصی چه هست و چه کسی آن را تعریف می‌کند و در ادامه آن را به چه صورت باید اجرایی کرد.


رمضانی افزود: تعریف‌کننده خدمات حرفه‌ای کتابداری هیچ نهادی غیر از دانشگاه نیست و بنده تقریباً با همه افراد شاخص حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی کشور طی یک سال و نیم اخیر دیدار داشته‌ام. اما هیچ کدام حرف برخی از دوستان را که منتقد خدمت‌رسانی فرهنگی و اجتماعی در بروز حوادثی چون سیل و زلزله هستند، تأیید نمی‌کنند.
 
دبیرکل نهاد گفت: مسئله روز دنیا توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی و ترویج خدمت است؛ مسائل روز داخلی را نیز هیئت امنای نهاد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جمهور تعیین می‌کنند که ما را به عنوان یک شبکه گسترده فرهنگی و تأثیرگذار درنظر می‌گیرند. بنده در این مسیر به هیچ عنوان به دنبال آمارسازی نیستم و با افراد آمارساز نیز برخورد می‌کنم. چه در حوزه فعالیت‌های ترویجی چه در حوزه فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها. ما به دنبال کار واقعی هستیم.
 
دبیرکل نهاد تاکید کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی اقدامی بسیار خوب و مؤثر و یک کار پیش‌برنده در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی است که باید اشکالات آن را برطرف کنیم و به بهتر شدن آن کمک کنیم تا شاهد اثرگذاری هرچه بیشتر آن باشیم.

وی افزود: همچنین مجموعه اقداماتی که در حوزه ترویجی در حال رخ دادن است، مانند محافل ادبی نهاد نیز اقدام بسیار ارزشمندی بوده است که بررسی نتایج و ثمرات آن تاییدکننده این موضوع است. در این مسیر به همت همکارانم در معاونت توسعه به‌زودی محافل قرآنی نهاد را نیز پیگیری خواهیم کرد.
 

ادامه تلاش‌ها در حوزه بهبود وضعیت معیشتی
 رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص اصلاح قانون تأسیس نهاد نیز گفت: اصلاح قانون تأسیس نهاد را پس از سال‌ها در کمیسیون فرهنگی به تصویب رسیده است که در نوبت صحن قرار دارد. همچنین آیین‌نامه اجرایی قانون تأسیس را نیز پس از سالها اصلاح شده و به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دولت ارسال می‌شود.

وی افزود: همچنین پیگیری موضوع حقوق ،دستمزد و معیشت و مباحث مالی که بخشی از آن در قانون و بخشی خارج از قانون بوده، در حال پیگیری است. همه این موضوعات نشان می‌دهد که در حال تلاش و پیگیری موضوع هستیم و تا رسیدن به نتیجه از پا نمی‌نشینیم.
 
رمضانی افزود: باید توجه داشته باشیم که این موارد اتفاقاتی نیست که طی چند روز انجام شده باشد. شرایط اقتصادی در کشور به شدت دچار چالش شده است و همکاران ما در کتابخانه‌های عمومی نیز درگیر این اتفاق هستند. ما متوجه این موضوع هستیم و باید برای رفع آن و گذر از این شرایط تلاش کنیم، اما ابتدایی‌ترین کاری که ما باید بکنیم این است که شرایط را به صورت واقعی ترسیم کنیم. اما متأسفانه برخی از حرف‌هایی که شنیده می‌شود واقعی نیست.
 
دبیرکل نهاد درباره اعمال برخی موارد اخیر در احکام همکاران نهاد نیز گفت: در این مدت چند مورد مغفول در نهاد وجود داشت که تلاش کردیم به ثمر بنشیند که از آن جمله فوق‌العاده مناطق کمترتوسعه‌یافته، مناطق مرزی و مناطق جنگی بود که البته در قانون تصریح شده به شرط تأمین اعتبار انجام شود. خوشبختانه این کار صورت گرفت و در استان‌هایی که هم کمترتوسعه‌یافته هستند، هم مرزی هستند و هم جنگی، مجموع افزایش آنها نمی‌تواند از ۲۵ درصد فراتر رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها