دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
«دلهره‌های آخرین خاکریز» تجدید چاپ شد

دو کتاب «دلهره‌های آخرین خاکریز؛ زندگی‌نامه جهادگر شهید محمدرضا شمس‌آبادی» و «به عشق بچه‌های تو دِه؛ خاطرات شفاهی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کاشان» در روزهای اخیر از سوی انتشارات «راه یار» تجدیدچاپ شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دو کتاب «دلهره‌های آخرین خاکریز؛ زندگی‌نامه جهادگر شهید محمدرضا شمس‌آبادی» و «به عشق بچه‌های تو دِه؛ خاطرات شفاهی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کاشان» در روزهای اخیر از سوی انتشارات «راه یار» تجدیدچاپ شدند.

بنابرین گزارش، «جهاد سازندگی» در طول فعالیت خود در دهه‌ شصت، به یک نهاد مردمی و به تعبیری یک دولت روستایی و مردمی تبدیل شده بود. بخش عمده‌ای از عمران و آبادانی روستاها، حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستائیان در آن دوران، به‌دست نیرو‌های جهاد سازندگی صورت می‌گرفت. از این حیث پرداختن به جهاد سازندگی اهمیت دارد و سردار محمدرضا شمس‌آبادی، یکی از  شهدای سبزواری است که در این محیط رشد کرده و در همین محیط هم به شهادت رسیده است.


«دلهره‌های آخرین خاکریز» به قلم محمد اصغرزاده، زندگی‌نامه این جهادگر شهید است که پس از 120ساعت مصاحبه به رشته تحریر درآمده است. تنوع فعالیت‌های این شهید که فرماندهى گردان مهندسى - رزمى جوادالائمه را برعهده داشته، به حدی است که خاطرات او غالب کمیته‌های جهاد و فعالیت‌های مختلف جهاد را در بر می‌گیرد و از این نظر، تصویر مناسبی درباره یکی از مهم‌ترین نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی به مخاطب نشان می‌دهد. چاپ دوم این کتاب 240صفحه‌ای با شمارگان 1000نسخه و قیمت 60هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» روانه بازار نشر شده است.

«به عشق بچه‌های تو دِه»؛ دیگر عنوان این ناشر است که به تازگی به چاپ دوم رسیده. فرمان امام خمینی(ره) برای تشکیل نهضت سوادآموزی در سال ۵۸، فرآیند ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور را کلید زد. استقلال و عدم وابستگی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی در اندیشه امام منشأ رفع سایر وابستگی‌ها و استقلال فکری و هویتی بود.

امام، زمینه رسیدن به این هدف را باسواد شدن عموم جامعه و سپس رشد فکری آن‌ها می‌داند؛ به همین دلیل، فرمان سوادآموزی به مردم را به صورت نهضت (قیام) و هم‌افزایی مردمی و بدون قرطاس‌بازی ارگان‌ها صادر می‌کند: «هرکس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد. برای این امر لازم است تمام بی سوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران باسواد برای یاددادن بپاخیزید.»


کتاب «به عشق بچه‌های تو دِه» حاصل ۵۹ ساعت مصاحبه با تعدادی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی دهه شصت در کاشان است. فاطمه بابایی، تحقیق و تدوین این کتاب را برعهده داشته است. چاپ دوم این کتاب نیز با شمارگان 1000جلد و قیمت 80 هزار تومان عرضه شده است. علاقمندان جهت تهیه این کتاب‌ها، علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند از طریق سایت و صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir  نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها