یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
ابرقهرمان‌های قرن بیستم بررسی می‌شوند

درس‌گفتار«پیدایش ابرقهرمان‌ها» شامل مطالعه و بررسی فرهنگی و اجتماعی کمیک‌های ابرقهرمانی قرن بیستم میلادی از ۱۹۳۰ تا ۲۰۲۰، از سوی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری برگزار می‌َشود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، پژوهشکده‌ فرهنگ و هنر اسلامی درس‌گفتار «پیدایش ابرقهرمان‌ها»؛ را به صورت برخط و حضوری از ۳۰ مرداد‌ماه به مدت هفت جلسه برگزار می‌کند.

در این درس‌گفتار محمدحسن یادگاری به بررسی کتاب‌های کمیک قرن بیستم می‌‌پردازد. از اواخر ۱۸۰۰ میلادی به صورت صنعتی شروع به فعالیت کردند و رفته‌رفته قصه‌گویی تصویری در بین مردم جای خود را باز کرد. بعد از جنگ جهانی اول، در کمیک، ژانرهای مختلفی ساخته می‌شود. ژانر ابرقهرمان‌، در سال ۱۹۳۸ به وجود می‌آید و اولین ابرقهرمان به نام سوپرمن خلق می‌شود. بستر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و بحران سنگین اقتصادی آن زمان، سبب پیدایش کاراکتر سوپرمن می‌شود.
 
کتاب‌های کمیک همچنین واسط ادبیات داستانی و تصویری به سینما هستند. عمده فیلم‌های ابرقهرمانی، قصه‌ها و خرده قصه‌های آن‌ها، همه متعلق به کمیک‌های بیست، سی سال قبل خودشان هستند.
 
در این درس‌گفتار دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ آمریکا مورد بررسی قرارمی‌گیرد. ابرقهرمان‌ها بهانه‌ای هستند که تاریخ آمریکا و جهان را مرور کنیم و ببینیم که مخاطب به چه شکل با جهان پیرامونی کنار آمده و به چه جهان‌بینی رسیده است که این ابرقهرمانان را می‌پذیرد؟ در این درس‌گفتار از پیدایش ابرقهرمان‌ها و تاریخچه‌ای از سیر تطوری آن‌ها در قرن ۲۰ م  از ۱۹۳۰ تا ۲۰۲۰ گفته می‌شود. تا با رویکرد مطالعات فرهنگی امکان به وجود آمدن صنایع فرهنگی خرد مورد بررسی قرار گیرد.

از جمله مباحث مطرح در این درس‌گفتارها می‌توان به ابرقهرمانان و بحران اقتصادی دهه۳۰، جنگ جهانی دوم، دوران هسته‌ای، دهه ۴۰ و ۵۰ رویای آمریکایی، قهرمانان از توده مردم / ضد فرهنگی، دوران رخوت آمریکایی دهه ۷۰، محافظه‌کاران و گاوچرانی ریگان، دهه ۹۰ در دجستجوی مسیر جدید و دهه وحشت آغاز قرن ۲۱ اشاره کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها