سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
عمده هزینه ناشران باید در حوزه محتوا باشد

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی با ناشران حوزه دین بیان کرد: در فرایند یک نشر حرفه‌ای، عمده هزینه ناشران باید در حوزه محتوا و آماده‌سازی کتاب برای انتشار باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، نشست هم‌اندیشی یاسر احمدوند؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ناشران حوزه دین با حضور علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، محمدحسین ظریفیان؛ مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی مرادیان؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌‌اکبر ابراهیمی؛ مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل جانعلی‌پور؛ مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیرعلی عموزاده؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در تالار فرهنگ و هنر قم برگزار شد.

احمدوند در این نشست با بیان اینکه ما به خاطر احساس تعلق به حوزه دین در فضای نشر کشور حضور داریم، گفت: برداشت من به‌عنوان فرد فعال در این حوزه این است که در نشر و معارف دینی در ابعاد مختلف ادبیات، کودک و نوجوان و... در تعریف و بازنمایی متون اصلی دینی احتیاج به کارهای نوآورانه و تلاش بیشتری در حوزه تولید محتوا داریم.

وی افزود: گاهی ممکن است به ما نشانی غلط بدهند و گاهی احساس می‌کنیم فروش نرفتن برخی از آثار مربوط به افزایش قیمت کاغذ، بازار نشر و عدم حمایت است، درحالی‌که همه واقعیت این نیست. در حوزه تولید و ترویج محتوا نیاز به تلاش بیشتری داریم؛ این دو جزو مسائل اصلی حوزه نشر است و کاغذ، بیمه و ویترین نمی‌تواند بر محتوا و ترویج خوب غلبه کند. اما اصل ماجرا اینجاست که گاهی احساس می‌کنم در پرداختن به مسائل حوزه‌ها اولویت‌ها جابه‌جا می‌شوند و اولویت تولید عقب می‌رود و اولویت‌های حوزه پشتیبانی فنی و فروش جایگزین می‌شود. جایی که کاغذ به بخش مهمی از دغدغه ناشران تبدیل می‌شود می‌توان به این نتیجه رسید که در حوزه تولید محتوا هزینه زیادی نمی‌شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در فرایند یک نشر حرفه‌ای، عمده هزینه ناشران باید در حوزه محتوا و آماده‌سازی کتاب برای انتشار باشد. با همت و محوریت ناشران دینی با هر نگاه، سلیقه و تفکری باید اهتمام جدی به این موضوع داشته باشیم که چرا کتاب‌های دینی براساس آمارهای رسمی در فروش سیر نزولی پیدا کرده‌اند.

این مقام مسئول اضافه کرد: مگر سایر ناشران مشکل کاغذ، تولید، ویترین، بیمه، مالیات و... ندارند! چرا پله، پله در فروش آثار دینی عقب می‌رویم؟ آیا با کمک تسهیلات و توزیع کاغذ، بخشی از این مشکل جبران‌شدنی است؟ به عقیده من خرید کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت نیست، بلکه تضعیف بیت‌المال و دور زدن مخاطب و بازار است. وظیفه این وزارتخانه حمایت از اولویت‌ها است. چه اتفاقی افتاده که این حمایت‌ها موثر واقع نشده است. این موضوع ازجمله تلنگرهایی است که ما در وزارتخانه به خودمان می‌زنیم. حمایت‌ها منجر به افزایش مخاطب نمی‌شود و مشکل کار همین جاست. در شیوه خرید، حمایت، یارانه و.. بازنگری می‌شود.

وی بیان کرد: باید به سمت ترویج آثار خوب و خرید از سوی مخاطب برویم و این چرخه را به‌درستی مدیریت کنیم تا کتاب خوب به‌دست مخاطب برسد و توسط مخاطب خریداری شود. موضوع کاغذ دغدغه اصلی جمع حاضر و ناشران کشور است. با ارز آزاد و نیمایی، کاغذ موجود در بازار گران نیست، بلکه ارزان است و گران‌فروشی در بازار کاغذ بر مبنای قیمت دلار و قیمت کاغذ اتفاق نمی‌افتد. کاغذ به اندازه نیاز کشور و حتی بیش از آن در اسکله‌ها و بازار موجود است و قیمت آن گران نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها