دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
کتاب «همراهان جنگ» در مشهد رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب «همراهان جنگ» با حضور شهرزاد بهادری، نویسنده کتاب، جمعی از مسئولان و خانواده معظم شهید حمید حسین‌زاده در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در ابتدا حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: امروز شاهد رونمایی از کتابی هستیم که به نقش زنان در دوران هشت سال دفاع مقدس اشاره می‌کند. در این کتاب می‌توان به چند نکته درباره زنان پی‌برد، نکته اول این‌که زنان نه تنها در دوران دفاع مقدس بلکه در همه عرصه های اجتماعی با حضور خود بیشترین نقش و تاثیر را در رویدادهای اجتماعی ایفا می کنند. به عبارتی می توان گفت زنان از موثرترین گروه های اجتماعی هستند. آنان با نوع نگاه زنانه ای که به دفاع مقدس داشتند، توانستند قلب جامعه را تسخیر کنند و سند مستند بر این مسئله را می توان آثاری همچون دختر شینا، دا، شهربانو، خاتون و قوماندان و ... عنوان کرد.
 
وی با بیان اینکه برای درک بهتر مسائل مربوط به دوران دفاع مقدس باید با نویسنده و راوی کتابهای این حوزه همقدم شوید، افزود: نکته دوم، نقش زنان در فرهنگ سازی آداب و اخلاق اجتماعی است. هرکجا بخواهیم تلنگری به خانواده ها بزنیم باید به واسطه زنان و مادران ورود کنیم. این مسئله را به خوبی می توان در حوزه کتابخوانی دید که اگر مادری کتابخوان باشد به تبع آن افراد خانواده نیز کتابخوان هستند، لذا تاکید ما بر این است که مادران و زنان انس با کتاب را یکی از اولویت های زندگی خود قرار دهند.
 
سبزیان با اشاره به دغدغه های معیشیتی رایج در جامعه امروز، اظهار داشت: کتابخوانی امروزه جز نیازهای ضروری جامعه است. همگان به این مسئله اذعان دارند که اگر معیشت نباشد، دین و آرامش هم نخواهد بود اما نوع معیشت، سبک زندگی، نوع رفتار اقتصادی را دانایی و آگاهی ما تعیین می کند. خانواده های کتابخوان، خانواده هایی اهل دانایی هستند، به عبارتی خانواده هایی که معتقد هستند کتاب باید در سبد تامین نیازهای زندگی شان باشد، افرادی موفق تر هستند.
 
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تصریح کرد: کتاب «همراهان جنگ» خاطرات شفاهی زنانی است که در دوران دفاع مقدس نقش داشتند. کتاب هایی از این قبیل این پیام را دارند که زیست نگاری تجربه مهمی است که می تواند سر منشأ بسیاری از رویدادهای خوب در جامعه و عدم تکرار شکست و ناموفقیتها باشد.
 
در پایان شهرزاد بهادری، نویسنده کتاب «همراهان جنگ» درباره ایده نگارش کتاب گفت: این کتاب در سال 92 و حین نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد در ذهن من جای گرفت. در طی مراحل تکمیل پایان نامه به این نتیجه رسیدم در حالیکه خراسان بزرگ بخش اعظیمی از شرق کشور را تشکیل می دهد اما برای نقش زنان خراسان در جنگ هیچ مدرک مستند و مدونی وجود ندارد. کتاب «همراهان جنگ» منبعی پژوهشی با محوریت نقش زنان در دفاع مقدس به عنوان نیروی های پشتیبان و امداد رسان آن دوران است.
 
در پایان خواهر شهید مدافع حرم، حمید حسین زاده به ذکر خاطراتی از برادر خود پرداخت.
 
کتاب «همراهان جنگ» با محوریت نقش زنان در دوران هشت سال دفاع مقدس به نویسندگی شهرزاد بهادری و شهربانو زارعی از سوی انتشارات موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ماه‌های پایانی سال 1400 به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها