دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
وجود 20 هزار نسخه خطی در کتابخانه ملک/کتاب‌هایی که در کتابخانه کنگره هم نیست

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در مراسم بزرگداشت پیشکسوتان، خادمان و مفاخر بازار تهران گفت: کنابخانه و موزه ملی ملک به دلیل وجود 20 هزار نسخه خطی و کتاب‌هایی که در کتابخانه‌های کنگره و انگلیس هم نیست و همچنین مجموعه‌ آثار تاریخی منحصر به فرد؛ در میان مجموعه‌های خصوصی در رتبه اول قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط‌عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، وقف‌ شده بر آستان قدس رضوی، آیین بزرگداشت ۶ نفر از پیشکسوتان، خادمان و مفاخر بازار تهران و پیشگامان و همراهان انقلاب اسلامی امروز (دوشنبه 22 آذرماه) با حضور غلامرضا خواجه‌سروی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و جمعی از بزرگان و هیأت امنای بازار بزرگ تهران در خانه تاریخی ملک برگزار شد.
 
 غلامرضا خواجه‌سروی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک  در این مراسم با اشاره به اینکه در مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک ۲۰ هزار نسخه خطی نگهداری می‌شود، گفت: افزون بر این نسخه‌های خطی، مجموعه‌های گسترده و متنوعی از آثار تاریخی مانند تمبر و سکه هم در این مجموعه نگهداری می‌شود.
 
وی افزود: در این مجموعه کتاب‌هایی داریم که در هیچ‌ یک از کتابخانه‌های بزرگ جهان مانند کنگره امریکا و کتابخانه انگلیس هم وجود ندارد یا سکه‌هایی در موزه داریم که منحصربه‌ فرد هستند و نمونه آن‌ها جایی پیدا نمی‌شود، همین منحصربه‌فرد بودن موجب شده؛ در میان مجموعه‌های خصوصی در رده اول قرار بگیریم.
 
خواجه سروی تاکید کرد: عزم ما جزم است تا از شخصیت‌های بزرگ در بازار تهران تقدیر و از ارزش های گذشته پاسداری کنیم تا این حرکت در دیگر بازارهای کشور هم الگو شود.
 
وی افزود: بازار همواره مکان کسب وکار و همچنین توجه به دیانت و حمایت از کشور و نظام بوده است؛ بنابراین به دنبال این هستیم بازار تهران همواره در همین مسیر بماند.
 
خواجه‌سروی با بیان اینکه اساس کار آستان قدس رضوی اقدامات فرهنگی است، گفت: اگر مردم نذر یا وقف می‌کنند برای کارهای فرهنگی است و اگر غیر از این بود؛ مکان‌های دیگر برای انجام کار اقتصادی وجود دارد و شاید بهتر هم جواب بدهد. براساس این دیدگاه دیگر کسی لازم نبود خودش را درگیر مسایل موقوفه کند.

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک تأکید کرد: خانه تاریخی ملک به نام حضرت رضا (ع) از سوی حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک بر آستان قدس رضوی وقف شده و در این دوره با حمایت آستان بازسازی و احیا شده و همچنین با کمک شما بازاری‌ها رونق بیش‌تر گرفته است.
 
وی افزود: امیدواریم خانه تاریخی ملک به مرکز فرهنگی برای گسترش فرهنگ رضوی و منشأ گسترش ارزش‌ها و فرهنگ رضوی نه تنها در بازار تهران، که در همه ایران تبدیل شود.
 
خواجه‌سروی با تقدیر از مساعدت‌های هیات امنای بازار گفت: واقف در وقف‌نامه خود تاکید کرده است باید هفت جشن مذهبی میلاد پنج تن آل عبا، مبعث حضرت رسول‌(ص) و ولادت حضرت امام رضا‌(ع) در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک جشن گرفته شود. او همچنین تأکید کرده است باید پنج روز در محرم روضه‌خوانی داشته باشیم و ما مکلف‌ایم و آن را اجرا می‌کنیم.
 
وی گفت: پیش از بیماری کرونا از همه مقامات کشوری و لشکری و اصناف و رجال و شهروندان برای حضور در این آیین‌ها دعوت می‌کردیم و حدود ۴۰۰ نفر که این مناسک و مراسم را دوست داشتند در این مراسم‌ها حضور پیدا می‌کردند».
 
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام سعید مهدوی کنی، استاد دانشگاه امام صادق‌(ع) بیان کرد: خوشحالم توفیق دارم مجدد در این مکان برای گرامی‌داشت چهره‌های خدوم بازار حاضر شوم.

وی افزود: ویژگی  که در قرآن درباره علمای بازار و بزرگان و معتمدان آمده این است که شرافت و زندگی‌شان چنان محو بندگی خدا شده که تجارت؛ آن‌ها را از زندگی غافل نمی‌کند و هر آنچه کسب می‌کنند در خدمت به خدا و خلق خدا صرف می‌شود.

مهدوی‌کنی تصریح کرد: این ویژگی کاسبان؛ آن‌ها را در مقام حبیب‌الهی قرار می‌دهد. اینها با مردم در زندگی شریک می‌شوند تا گرفتاری‌شان را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه در زمان حکومت پهلوی و قاجار بازار پناه و تکیه‌گاه مردم بود، گفت: بسیاری از رخدادهای سیاسی دهه‌های اخیر در بازار رقم خورده است، چهره‌های ماندگار نباید فراموش شوند، باید به دنبال فرهنگ‌سازی باشیم و شکل سنتی بازار که این روزها کمرنگ شده است را زنده کنیم»

در پایان این مراسم از مجاهدت‌ها و کوشش‌های حاج ناصر کلاری، حاج نصرالله کتابدار، حاج عباس رحمانی، حاج احمد ملکی، حاج احمد کریمی اصفهانی و حاج حسن لباف در دهه‌های گذشته تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها