چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
فضای کتابخانه‌ها باید جزو زیباترین فضاها باشد

غلامرضا منتظری با بیان اینکه کتاب‌ها باید متناسب با نیازهای جامعه منتشر و به نیاز عصر حاضر پاسخ دهند گفت: هر اندازه کتاب‌ها از کشش و جاذبه بیشتری برخوردار باشند برای مخاطب اقبال فراوان‌تری به دنبال خواهند داشت.


 

به‌ گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از غلامرضا منتظری، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: مهم‌ترین معجزه پیامبر اکرم(ص) از جنس فرهنگ و کتاب بوده که نشانه جایگاه و نقش کتاب در تحول فکری و فرهنگی جامعه است. آنچه که تاکنون در این حوزه بسیار مهم شکل گرفته قابل تحسین و قابل‌تقدیر است. اما واقعیت این است که وضع موجود جامعه در حوزه مطالعه و کتاب نیازمند بازنگری و تحولات بیشتری است.
این نماینده مجلس بیان کرد: استفاده از ظرفیت فرهنگ عمومی یکی از راه‌های ترویج فرهنگ مطالعه در سراسر کشور است؛ همچنین می‌توانیم از ظرفیت رسانه ملی به‌عنوان یک دانشگاه عمومی و یک رسانه فراگیر و اثربخش برای بهبود وضعیت کتابخوانی در جامعه استفاده کنیم. استفاده از وسایل ارتباط جمعی و مراکز آموزشی و فرهنگی نیز از دیگر روش‌های تبلیغی برای ترویج کتابخوانی است.
 
وی ضمن بیان اینکه باید زمینه دسترسی آسان مردم به کتاب را فراهم کنیم، عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در مقیاس استانی، ملی و بین‌المللی فرصت جدیدی برای آشنایی افراد با تازه‌های نشر است تا مخاطبان کتاب‌های مورد نیاز خود را از این نمایشگاه‌ها تهیه کنند. به عقیده من هر نمایشگاه کتاب در حکم یک سفره فرهنگی است؛ سفره‌ای که در آن غذاهای متنوع و جذابی چیده می‌شود. یکی از راه‌های تاثیرگذار بر افزایش رغبت مردم به خرید و مطالعه کتاب این است که این سفره‌ها را در سراسر کشور بگسترانیم تا مردم شاهد فضای فرهنگی و فکری باشند.
 
 
 
منتظری با اشاره به اینکه کتاب غذای روح انسان است، گفت: انتظار می‌رود دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌های مسئول و متولی با ارائه تسهیلات و یارانه‌ها مردم را در تهیه و خرید کتاب یاری کنند. همچنین، سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه فرهنگ باید افرادی را که به امر مطالعه، پژوهش و کتابخوانی بیش از دیگران رغبت دارند در قالب برنامه‌های مختلف تشویق کرده و از آن‌ها تجلیل کنند؛ افرادی که بیشترین مراجعه به کتابخانه‌ها را در مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات دارند نیز مورد حمایت قرار بگیرند. این فعالیت‌ها در واقع تکثیر ارزش‌ها محسوب می‌شود.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کتاب‌ها باید متناسب با نیازهای جامعه منتشر و به نیاز عصر حاضر پاسخ دهند و با ادبیات مخاطب‌پسند نوشته شوند. هر اندازه کتاب‌ها از کشش و جاذبه بیشتری برخوردار باشند برای مخاطب اقبال فراوان‌تری به دنبال خواهند داشت. همچنین ما باید برای منابع کتابخانه‌های عمومی خودمان را تقویت کنیم. فضای کتابخانه‌ها باید جزو زیباترین فضاها باشد که فرد رغبت کند در آن فضا بماند و به مطالعه خودش ادامه دهد.
 
بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تا اول آذرماه 1400 با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها