دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
«زلال»؛ روایت زندگی شهید سیدرضا پورموسوی

کتاب «زلال» تألیف لیلا محمدی که نگاهی موشکافانه به زندگی شهیدسیدرضا پورموسوی دارد و با زبانی مستندگونه زوایای مختلف زندگی این شهید را مورد بررسی قرار داده، از سوی انتشارات سروش روانه بازر نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محتوای این کتاب براساس دست‌نوشته‌های خود شهید بوده که بعد از شهادتش آشکار شده و نویسنده با بضاعت اندک خود آن را در قالب خاطره - داستان به تصویر کشیده است.
 
یکی از نکات قابل‌تأمل کتاب این است که خاطرات راستی‌آزمایی شده و به همین سبب خاطراتی که با وقایع تاریخی متناقض بوده، چهره‌ای غیرواقعی از شهید ارائه می‌نموده، بزرگنمایی غیرواقعی از شهید داشت و یا با خاطرات مشترک راویان اصلی همخوانی نداشت، کنار گذاشته شده است. 
 
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «چشم‌های نافذ، شال سبز و گاه سیاهی که بر شکوه و صلابت او می‌افزود، لبانی متبسم و زمزمه مدام و آرامش و طمأنینه‌ای که در چهره‌اش نشسته بود، تصویری است که از شهید عزیز سیدرضا پورموسوی در ذهن و خاطره‌ام مانده است.

هماره آن سوی سکوتی که داشت، حرف‌های فراوان نشسته بود. می‌دانستم در خلوت او، رازهایی است که تنها مقربان و ملکوت آشنایان ادراک و احساس می‌کنند. کم می‌گفت و عمیق می‌گفت و اگر می‌گفت، آن‌سوی گفته‌اش روشنای آیتی و روایتی نشسته بود.

شهید سیدرضا پورموسوی در بیستم بهمن‌ماه 1345 شمسی در شهر دزفول به دنیا آمد. کودکی‌اش در جلسات قرآن و نوجوانیش در آموزش‌ها و اردوهای بسیج نوجوانان گذشت. با شروع جنگ تحمیلی به جبهه رفت. ابتدا به‌عنوان امدادگر و بعد از آن تا زمان شهادت در عملیات والفجر 10 در ارتفاع ریشن به تاریخ سوم فروردین 1367، همزمان با سالروز تولد حضرت عباس، دیده‌بان لشکر هفت ولی‌عصر (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) بود.»
 
کتاب «زلال» در 584 صفحه به بهای 120 هزار تومان از سوی انتشارات سروش روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها