یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
ارائه خدمات ویژه برای نگهداری از نسخ خطی نفیس

رئيس اداره آسيب زدايی و مرمت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از ارائه خدمات ویژه برای حفظ و نگهداری نسخه‌های خطی نفیس قرآن کریم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، معصومه انگورج تقوی رئيس اداره آسيب زدايی و مرمت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اعلام این خبر گفت: اداره کل حفاظت و نگهداری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای  حفاظت و نگهداری از میراث مستند و احیای هویت ملی و اسلامی خدمات ویژه ای را برای نگهداری از نسخه های خطی نفیس ارائه داده است.

وی ادامه داد: حفظ و نگهداری از نسخه های خطی نفیس قرآن کریم، صحیفه سجادیه، حِرز امام جواد(ع)، ادعیه، کتب علمی که شامل مجلدات زیبا در قطع‌های بسیار کوچک به شکل مدور، شش ضلعی، مربع و غیره می شود؛ از خدمات ویژه به انجام رسیده است. این نسخ به دست کاتبان بزرگی چون یاقوت حموی، محمود تبریزی، هاشم اصفهانی، محمد ابراهیم قمی و... بر روی کاغذهای فرنگی، نخودی، ترمه، هندی و پوست آهو کتابت شده است.

معصومه انگورج ادامه داد: در راستای اهداف کلان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، برای حفاظت و نگهداری از میراث مستند و احیای هویت ملی، جعبه‌های حفاظتی برای 22 جلد نسخه خطی نفیس متعلق به اداره کل کتابهای خطی و نادر در این اداره کل طراحی و ساخته شد.

انگورج تقوی  ادامه داد: با توجه به کوچک بودن ابعاد نسخ مذکور و دشوار بودن نگهداری آنها و همچنین جهت جلوگیری از آسیب پذیری، برای هر کدام از نسخه‌ها، جعبه های جداگانه ساخته شد و برای حفاظت و نگهداری بهتر و قرارگیری بر روی قفسه ها، درون دو جعبه بزرگ‌تر قرار داده شد.

وی خاطرنشان کرد: این اداره کل با اجرای راهبردهای حفاظت پیشگیرانه، کار طراحی و ساخت جعبه حفاظتی مناسب برای هرکدام از این نسخ را به صورت مجزا و همچنین به صورت مجموعه برای این نسخ ارزشمند انجام داده که اجرای این کار علاوه بر ایجاد بستری مناسب برای نگهداری و نمایش آنها، شرایط مطلوب حفاظت و نگهداری طولانی مدت را برای این آثار با توجه به قدمت و نفاست آنها فراهم کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها