یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
جامعه به رمان نیاز دارد/ سخنرانی موراکامی در دانشگاه توکیو

هاروکی موراکامی نویسنده مشهور ژاپنی الاصل ساکن بریتانیا در مراسم ثبت‌نام دانشجویان جدیدالورود دانشگاه واسدا شهر توکیو شرکت کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لیت‌هاب، اوایل ماه جاری میلادی هاروکی موراکامی نویسنده مشهور ژاپنی الاصل ساکن بریتانیا در مراسم ثبت‌نام دانشجویان جدیدالورود دانشگاه واسدا شهر توکیو شرکت کرده بود و در این مراسم در توصیه به دانشجویان از آنها خواست به طور همزمان از قلب و مغز خود برای نوشتن داستان کمک بگیرند.
 
موراکامی تقریباً مشهورترین نویسنده ژاپنی است که هرچند داستان‌هایش را به زبان انگلیسی منتشر می‌کند؛ ولی تاکنون داستان‌هایش به بیش از 50 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. مهم‌ترین آثار این نویسنده دور از وطن تعقیب گوسفند وحشی، جنگل نروژی، کافکا در کرانه و کشتن شوالیه هستند.
 
موراکامی در این مراسم خطاب به دانشجویان حاضر گفت: هیچ کدام از شما نمی‌تواند یک رمان خوب بنویسد؛ مگراینکه با دل و قلب خود فکر کند. هرچند برای نظم و دانشجوی خوبی بودن نیاز به مغز است؛ ولی اگر می‌خواهید نویسنده شوید، بیشتر از قلب خود کمک بگیرید.
 
وی ادامه داد: در زمانی عجیب و غریب و منحصر‌به‌فرد به سر می‌بریم و ممکن است در چنین شرایطی جامعه کمتر به رمان نیاز داشته باشد؛ ولی یادتان باشد هر جامعه‌ای که بخواهد در سلامت روحی و حتی جسمی زندگی کند، نیاز به داستان خواهد داشت.
 
موراکامی افزود: من احساس خوشحالی می‌کنم که هنوز در چنین شرایط سختی کسانی وجود دارند که رمان می‌نویسند و بسیاری دیگر مثل دانشگاه واسدا از آنها حمایت می‌کنند. از حواشی مراسم مذکور افتتاح کتابخانه دانشگاه بود که به افتخار موراکامی ساخته شده بود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها