شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
22 شهرستان استان فارس فاقد کتابخانه عمومی است!

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، این استان پهناور با وجود دارا بودن 239 کتابخانه و علیرغم اینکه از نظر کمیت بیشترین تعداد کتابخانه را در کشور دارد، اما از نظر تعداد شهرهای فاقد کتابخانه نیز با 22 شهر، مقام نخست را در میان استان‌های کشور داراست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، پنجمین جلسه هیئت مدیره مجمع خیرین استان فارس با طرح موضوع کتابخانه‌های عمومی به ویژه ترویج کتابخوانی در مناطق روستایی، با حضور روحالله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و اعضای انجمن خیرین کتابخانه‌ساز فارس برگزار شد.
 
بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی در استان و ارائه طرح‌هایی ویژه برای ترویج کتابخوانی در مناطق روستایی فارس از جمله دستورکارهای این نشست بود.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با تصریح اینکه کتابخانه‌ها به عموم مردم خدمات ارائه می‌کنند، گفت: اطلاعرسانی، پرکردن اوقات فراعت و آموزش مادام‌العمر از رسالت‌های کتابخانه‌های عمومی است و تمامی خدمات کتابخانه‌ها به رایگان برای عموم مردم ارائه میشود.
 
وی با بیان اینکه 50 کتابخانه عمومی استان در مناطق روستایی است، بیان کرد: ۲۶ درصد مردم استان فارس جامعه روستایی است و بیشترین درصد جمعیت عشایر کشور در فارس است که از کتابخوانی محروم‌اند.
 
به گفته منوچهری، در سال گذشته طرح سفیر کتاب با استفاده از نیروهای داوطلب برای ارسال کتاب به مناطق عشایری و روستایی اجرا شد که بازخورد خوبی داشت اما این طرح کافی نیست.
 
وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌ها خدمت‌رسانی به عشایر و روستاها است، گفت: با کمک خیرین کتابخانه‌ساز استان تاکنون برنامه‌های بسیاری را برای توسعه کتابخانه‌ها و خدمات کتابخانه‌ای اجرا کردیم. در حال حاضر نیز طرح ویژه ارائه خدمات کتابخانهای در مناطق روستایی فارس در دستورکار انجمن خیرین کتابخانه‌ساز قرار دارد. در صورت حصول توافق با خیرین این طرح میتواند قریب به ۸۰ روستا را از خدمات کتابخانه‌های عمومی بهره‌مند سازد.
 
وی از اجرای طرح نسیم دانایی با کمک خیرین یاد کرد و گفت: در دو مرحله نخست این طرح کتاب‌های برگزیده در حوزه کودک و نوجوان، ادبیات و داستان و روانشناسی و مرجع برای کتابخانه‌های عمومی خریداری شده است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی در ادامه با اشاره به اینکه فارس به صورت پایلوت در بحث ترویج کتابخوانی به روستاها و عشایر انتخاب شده است، اضافه کرد: برای جلوگیری از مهاجرت از روستاها به شهرها باید خدمات را به روستاها و مناطق محروم ببریم. اگر به دنبال کم کردن آسیب‌های اجتماعی شیراز هستیم باید خدمات را در شهرستانها و روستاها بیشتر کنیم.
 
منوچهری با بیان اینکه استقبال از کتابخانه در روستاها و مناطق محروم بیشتر است، گفت: کتابخانه سیار شهید جمالی در اقلید راهاندازی شده که به شش روستا خدمات ارائه میدهد. آمار استقبال از این کتابخانه 6 برابر شده است.
 
خیرین در حوزه کتاب و کتابخوانی باید مطالبه‌گر باشند
مسعود شفیعی سروستانی عضو انجمن خیرین کتابخانه‌ساز فارس نیز در این نشست عنوان کرد:  فعالیت‌های خیرین در سطح شیراز متمرکز بوده و لازم است برنامه‌هایی برای ترویج خدمات فرهنگی مناطق روستایی و عشایری اجرا شود.
 
عبدالعلی شمسی عضو دیگر انجمن خیرین کتابخانه ساز فارس نیز در این نشست تصریح کرد: وضعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه نیاز به کار دارد که با کمک کتابخوانی قابل حل است.

وی افزود: کتابخانه‌های شخصی در خانه‌های مردم خاک میخورد باید مردم را تشویق کنیم که کتابخانه‌های شخصی خود را به کتابخانه‌ها اهدا کنند.
 
دکتر حبیب شریف رئیس بنیاد نخبگان استان فارس نیز در این جمع با تاکید بر اینکه بنیاد نخبگان میتواند تعامل خوبی با کتابخانه‌ها داشته باشد، گفت: دانش آموزان نخبه در استان می‌توانند سفیر کتابخوانی در شهرستان‌ها باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها