جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
فرصتی برای شناختن زنان زندگی و داستان‌های فاکنر

کتاب میس جینی و زنان دیگر با ترجمه احمد اخوت شامل هشت داستان از ویلیام فاکنر که شخصیت محوری همه‌ آنها زنان هستند وارد بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) میس جینی و زنان دیگر مجموعه هشت داستان از نویسنده آمریکایی ویلیام فاکنر است که احمد اخوت آن‌ها را در یک کتاب جمع و ترجمه کرده است.
اخوت در مقدمه کتاب اشاره می‌کند که مهمترین داستان فاکنر با محوریت زن، یعنی شاخه گلی برای امیلی در این اثر جای نگرفته و به همین دلیل ضمن تقدیم کتاب به یاد و خاطره میس امیلی گریرسون (شخصیت اصلی این داستان)، کتاب را با سخنان سال ۱۹۵۵ فاکنر در مورد همین داستان آغاز می‌کند.
اخوت همچنین در مقدمه‌ای با عنوان زنان فاکنر به دو زن مهم در زندگی فاکنر (مادر و پرستارش) اشاره کرده و می‌افزاید که تلاش کرده همه زنانی را که فاکنر با آنها آشنایی داشته « و هر یک گوشه‌ای به زندگی خود ادامه می دهند» دور هم جمع کند:
به جز میس امیلی جای چند زن دیگر هم خالی است اما فعلاً اسم بردن از آنها ضرورت ندارد . فقط یکیشان، الی ( شخصیت مرکزی داستان الی Elly )، قرار بود در این مجموعه حضور داشته باشد و با زحمت زیاد فارسی هم یاد گرفت اما آخردست با شرمندگی به او گفتم اِلی جان بهتر است فعلاً از این سفر منصرف شوی . ( به قول استاد بیضایی ) شاید وقتی دیگر. او هر چند دختر بی‌گناهی است اما قیافه و رفتار غلط اندازی دارد که شاید به نظر بعضی جلف بیاید! به هر صورت متأسفم که نشد بیاید. ص. ۱۳
اخوت همچنین در همین مقدمه می‌نویسد: از هشت زن این کتاب شش نفر به قول فاکنر زنانی از دست رفته اند؛ آدم‌هایی شجاع و باشرف که می‌کوشند هر طور هست روی پای خود بایستند و حقشان را بگیرند. به اغلب این‌ها ظلم می‌شود.
این زنان در مقابل دو زن، مادربزرگ میلارد و ویرجینیا شخصیت مرکزی داستان (ملکه‌ای بود) قرار می گیرند که از دست رفته نیستند چون تا پایان، اقتدار خود را حفظ می‌کنند.
اخوت علاوه بر مقدمه کتاب برای هر داستان شامل درگیری در سرای سارتویس، مادربزرگم میلارد، سپتامبر بی‌باران، آن خورشید دم غروب، ملکه‌ای بود، میس زیلفیا گانت، سنجاق سینه و برف، برای داستان آخر پیوستی را نیز نوشته است.
میس جینی و زنان دیگر پنجمین کتاب از مجموعه میراث فاکنر انتشارات افق است. آثار این مجموعه‌ را شامل اسب‌ها و آدم‌ها، گنج نامه، جنگل بزرگ و کارآگاه دهکده، احمد اخوت با مقدمه‌های کامل انتخاب و ترجمه کرده است.
ویلیام فاکنر نویسنده‌ آمریکایی (۱۸۹۸-۱۹۶۲) در سال ۱۹۲۶ نخستین رمانش را نوشت و پس از آن داستان‌نویسی حرفه‌ اصلی‌ او شد. او سه سال بعد، رمان خشم و هیاهو را نوشت که نامش را بلندآوازه ساخت. فاکنر در سال ۱۹۴۹ جایزه‌ نوبل ادبیات را دریافت کرد.
انتشارات افق، میس جینی و زنان دیگر را در یک‌هزار و ۱۰۰ نسخه منتشر و وارد بازار کتاب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها