یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
افتتاح نخستین دفتر استانداردسازی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی

نخستین دفتر استانداردسازی در بین وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مراسم افتتاح دفتر تدوین استاندارد اسناد که با حضور نیره‌ سادات پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد در ساختمان آرشیو ملی برگزار شد، به تشریح فعالیت‌های این سازمان پرداخت.
 
بروجردی با بیان اینکه با استانداردسازی و طبقه بندی منابعی که در اختیار داریم، می توانیم خدمات مطلوب‌تری را برای اهالی فعال حوزه بین‌الملل ارائه کنیم، گفت: در دو سال اخیر، همکاران سازمان اسناد و کتابخانه ملی توانستند اعتبار جمهوری اسلامی را در حوزه اسناد بهتر و بیشتر مورد توجه بین المللی قرار دهند.
 
وی ادامه داد: بر اساس شناخت و ملاک‌های حفظ و نگهداری، تولید منابع، مرمت و منابع دیداری و شنیداری ظرفیت خوبی به‌ویژه در زمینه منابع شنیداری و دیداری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی وجود دارد، چراکه در یونسکو، طرحی برای جلوگیری از تخریب منابع دیداری و شنیداری وجود دارد که می‌توان از استانداردهای خاصی استفاده کرد و در این راستا نیز همکاران ما در پژوهشکده اسناد حساسیت‌های خاص خود را دارند.
 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه استانداردهایی که سازمان ملی استاندارد تعریف می‌کند، در عرصه جهانی شناخته شده است، اظهار کرد: این سازمان بهترین منبع برای هدایت کیفی‌سازی در این زمینه است.
 
بروجردی بیان کرد: کارشناسان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز از کارشناسان خبره‌ای در زمینه پیاده‌سازی استانداردها هستند و امیدواریم آینده ایران و این سرزمین شاهد آن باشد که همه مسائل حال حاضر براساس استانداردهای جهانی تعریف شود تا نسل آینده با خاطری آسوده‌تر از این منابع بهره‌مند شود.
 
ایران بعد از چین و ژاپن سومین کشور آسیایی در استاندارد ایزو است
نیره‌ سادات پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در افتتاح دفتر تدوین استاندارد اسناد، به تشریح تاثیرات اجرای استانداردها در توسعه کشور پ‍رداخت.
 
پیروزبخت با اشاره به اینکه فعالیت‌ها، وظایف و ماموریت‌های هر دو سازمان برای توسعه کشور زیربنایی است، گفت: این فعالیت‌ها، نقش پر رنگی در جامعه دارد و متعاقباً باید مردم با وظایف این دستگاه آشنا شوند.
 
وی ادامه داد: اسناد در کشور ما و دیگر کشورها حافظه تاریخی به حساب می‌آیند و نشان می‌دهد آن کشور از چه پیشینه ای برخوردار بوده‌است. مطمئن هستم در شرایط کنونی و بین المللی ایران، اگر حفظ این اسناد و درست رساندن نکات تاریخی آن از دوران گذشته به زمان کنونی نبود، دشمنان ما بیش از این برای از بین بردن ایران کمر همت می‌بستند؛ اما وقتی با تاریخ غنی ایران مواجه می‌شوند، کمتر به خودشان اجازه تهاجم و حمله می‌دهند.
 
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به ۲۳۰ استاندارد ملی در کشور مرتبط با حوزه اسناد گفت: در حوزه بین‌الملل نیز همکاریهای سازمان با نهادها و کمیته‌های فنی «ایزو» برقرار است و جایگاه ایران در حوزه «ایزو» در دنیا رتبه ۲۱ است و در آسیا - ایران بعد از کشورهای ژاپن و چین همراه با کره جنوبی مقام سوم را برخوردار است.
 
در پایان مراسم نیز، رییس سازمان ملی استاندارد از مخازن و برخی بخش‌های ساختمان آرشیو ملی بازدید کرد.
 
قابل ذکر است، با توجه به لزوم اجرای بند (4-2) سیاست‌های کلی و بند (و) ماده (234) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور، مبنی‌بر توسعه و تقویت نظام استاندارد ملی و در راستای تحقق بند 24 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مطابق با تبصره 1 و 3 ماده تقویت و توسعه نظام استاندارد و همچنین وفق بند 5 مصوبات صورتجلسه نخستین جلسه شورای استاندارد استان تهران؛ تمام وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، نهادهای عمومی یا غیردولتی، که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است مکلف به راه‌اندازی دفاتر استانداردسازی هستند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارشناس استاندارد ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
    با سلام واحترام نظر به گذشت نیم قرن از عضویت ایران در کنوانسیون متر از اینکه حتی یک مرجع ملی استاندارد معتبر درسازمان ملی استاندارد مرکز ملی اندازه شناسی وجود ندارد باعث تاسف است ! آیا وقت آن نرسیده که استانداردسازی را از مرکز ملی اندازه شناسی شروع کنیم واز غفلت موجود در مرکز ملی اندازه شناسی با خبر شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها