پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۰
فراخوان ارسال مقاله به همايش بررسي زندگي و آثار غزالي

موسسه مطالات فرهنگ و تمدن ايران زمين از پژوهشگران و محققان دعوت كرد مقالات مرتبط با اين انديشمند و متفكر مسلمان را به دبيرخانه مركزي همايش ارسال كنند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، همايش بررسي زندگي و آثار ابوحامد محمد غزالي در تهران برگزار مي‌شود و پژوهشگران و محققان مهلت دارند تا 15 آذرماه اصل مقالات خود را به دبيرخانه همايش ارسال كنند.

محورهاي همايش بررسي و زندگي و آثار ابوحامد محمد غزالي عبارت است از:  زندگي و بستر فكري و تاريخي حيات غزالي، جايگاه اعتقادي، فرهنگي خراسان و توس در عصر غزالي، خاندان غزالي، 
نظام تفكر اهل سنت در عصر غزالي، خلافت عباسي و سلطنت سلجوقي بحران‌ها و چالش‌ها،  غزالي و علوم عقلي: منطق، كلام و فلسفه، غزالي و فقه سياسي: خلافت، سلطنت و اندرزنامه سياسي،  غزالي اخلاق و تعليم و تربيت،  غزالي عرفان و تطور، 
استادان و شاگردان برجسته غزالي، آثار غزالي، غزالي هنر و زيبايي‌شناسي: حسن و جمال، خيال و تخيل، صورمثالي، عالم مثال، صناعات ادبي و شعر، زبان فارسي و ارزش ادبي آن در آثار پارسي غزالي، محمد و برادر ، احياي علم دين در ديدگاه غزالي، 
تأثير غزالي بر سير تصوف و عرفان اسلامي، غزالي در عالم تشيع و 
غزالي‌شناسي در غرب.

همايش بررسي زندگي و آثار ابوحامد محمد غزالي با تلاش مشترك موسسه مطالعات فرهنگ و تمدن ايران زمين، پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، سازمان فرهنگي، علمي، آموزشي و تربيتي ملل متحد، كميسيون ملي يونسكو در ايران، فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران، فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران، دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران و موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران برگزار مي‌شود.

نويسندگان و پژوهشگران مي‌بايست مقالات اصلي خود را تا 15 آذرماه به دبيرخانه اين همايش واقع در تهران، خيابان ولي عصر (عج)، خيابان زرتشت غربي، پلاك 76 موسسه مطالعات فرهنگ و تمدن ايران زمين و يا پست الكترونيكي ‪www.fata@ensani.ir‬ ارسال كنند.

امام ابوحامد محمد غزالي (505-450 ه.ق) بي‌ترديد يکي از بزرگان، احياگران و شکل‌دهندگان انديشه اسلام و ايران پس از قرن پنجم هجري است. دوستان و منقدان فكري او در گذشته و اسلام شناسان امروزي، بر اهميت تأثير و كارايي آثار او در جامعه هم‌روزگارش، متفقند، خصوصا پس از مرگ وي، دقت در زندگي پرفراز و نشيب اين انديشمند و متفكر مسلمان بيانگر آن است كه او تابعي از متغيرهاي پراهميت دوران خود بوده است.

دوران زندگي غزالي عصر جاذبه، اقتدار حاکميت دوگانه خليفه و سلطان، رشد و غلبه اشعريت در برابر معتزله و فلاسفه سلطه تصوف و مشايخ خانقاهي بر افکار توده‌هاي مردم است.

غزالي در اين دوران، مسير تکاملي را در بستر انديشه و زندگي خود طي کرد. بافت تعليمات متکثر و متنوع او نيز بيانگر اين مسير است. مجموعه آثار غزالي در زمينه‌هاي مختلف فقه و اصول، تفسير، كلام، منطق و فلسفه، سياست و قدرت، اخلاق و تعليم و تربيت، عرفان و تصوف، هنر و زيبايي، ستيز و مبارزه او با فلسفه و فلاسفه، از او شخصيتي چند وجهي و در پاره‌اي از عرصه‌هاي متناقض ارائه كرده است. 

بي‌ترديد شناخت محققانه و عالمانه آرا و زندگي محمد غزالي و نقش روش‌مند و منصفانه آثار او، گام بزرگي در فهم‌بخشي از انديشه حاکم بر جهان اسلام و تاريخ مسلمانان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط