چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
17 برگزیده و شایسته تقدیر «سالانه هنر طراحی کتاب» تجلیل می‌شوند

«سالانه هنر طراحی کتاب ایران» از سوی مؤسسه خانه کتاب و با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آبان 1394 در دو بخش کتاب‌های «بزرگسال» و «کودک و نوجوان» برگزار شد که در آن، 5 اثر به عنوان اثر برگزیده و 12 اثر به عنوان آثار شایسته قدردانی شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی مؤسسه خانه کتاب، افشین داورپناه، معاون فرهنگی ـ پژوهشی خانه کتاب، با اشاره به استقبال خوب ناشران، نویسندگان و طراحان از برگزاری نخستین «سالانه هنر طراحی کتاب ایران» اظهار کرد: این سالانه در بخش‌های طراحی کلی کتاب، طراحی جلد و طراحی فونت در دو گروه «بزرگسال» و «کودک» برگزار شد.

داورپناه اظهار کرد: در طول 40 روز فراخوان این سالانه، در مجموع 938 اثر به دبیرخانه این جایزه در مؤسسه خانه کتاب ایران ارسال شد که از این میان 587 اثر در بخش بزرگسال، 388 اثر در بخش کودک شرکت کردند؛ از این تعداد اثر، همان‌گونه که از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود، کمترین اثر در بخش طراحی فونت با تعداد 13 اثر، حضور داشت.

وی درباره چگونگی فرآیند داوری این سالانه گفت: دبیر علمی این جایزه را دکتر کامران افشار مهاجر بر عهده داشت که یکی از شناخته‌شده‌ترین و باتجربه‌ترین استادان در حوزه طراحی و گرافیک کتاب به شمار می‌آید. داوری این سالانه نیز توسط گروهی از مجرب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین طراحان، گرافیست‌ها و فعالان نشر انجام شد که عبارت بودند از استادان قباد شیوا، فرشید مثقالی، مصطفی اوجی، مصطفی اسلامی، فرزاد ادیبی، مصطفی اسداللهی و محمد مهدی فخری‌زاده و دکتر کامران افشارمهاجر.

معاون فرهنگی ـ پژوهشی خانه کتاب درباره نتایج این سالانه، اظهار کرد: در پایان فرآیند داوری که در چند مرحله انجام شد، از 938 اثر ارسال‌شده به دبیرخانه سالانه تعداد 160 اثر به مرحله دوم راه یافت؛ در مرحله نهایی داوری، از میان 160 اثر، 5 اثر به عنوان آثار برگزیده شد. در بخش‌های طراحی جلد بزرگسال، یک اثر، در بخش طراحی کلی کتاب، یک اثر، در بخش طراحی کلی کتاب نوجوان، دو اثر به طور مشترک و در بخش طراحی فونت نیز، یک اثر به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد. همچنین از بین 160 اثر راه یافته به مرحله نهایی، 12 اثر به عنوان آثار شایسته قدردانی شناخته شد که اسامی این آثار و خالقان آنها توسط هیأت داوران و دبیر علمی سالانه، دکتر کامران افشارمهاجر اعلام شد.

به گفته افشین داورپناه، مدیر اجرایی نخستین «سالانه هنر طراحی کتاب ایران» از آثار برگزیده و شایسته قدردانی این سالانه در مراسمی که در پایان هفته کتاب در روز شنبه (30 آبان‌ماه) و با عنوان اختتامیه سالانه در محل فرهنگستان هنر ایران برگزار می‌شود تجلیل و قدردانی خواهد شد.
مجموعه 160 اثر راه یافته به هرحله دوم نخستین سالانه هنر طراحی کتاب ایران و آثار برگزیده و شایسته قدردانی این سالانه، در بخش ویژه نمایشگاه تخصصی کتاب‌های هنر، که در طول هفته کتاب در فرهنگستان هنر در حال برگزاری است، در معرض دید عموم قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها