چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸
«نقد ادبی از دیدگاه آرزو» تحلیل شد

نشست نقد و بررسی« نقد ادبی از دیدگاه آرزو» امروز عصر باحضور جمشید کیان‌فر، مدیر خانه نقد ایران و مهدی رحیم‌پور،‌ منتقد در سرای اهل قلم موسه خانه کتاب برگزار شد. جمشید کیان فر در این نشست گفت: سراج‌الدین علی خان آرزو از پیشگامان زمان خود در زمینه نقد ادبی است و آثار ارزشمندی در زمینه نقد ادبی،‌ سبک شناسی و زبان‌شناسی دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کیان‌فر در ابتدای این نشست که امرز عصر، چهارشنبه 30 مهر در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد، درباره پیشینه نقد در کشورمان گفت: بحث نقد در کشورمان بحث نوپایی است. ما با بررسی تاریخ ادبی کشور با مباحثی همچون ردّیه و شرح و شرح بر شرح مواجه می شویم.

وی افزود: گاه نقد و واژه «ردّیه» به اشتباه یکی تلقی می شوند، در صورتی که این دو با هم متفاوتند.

در ادامه مهدی رحیم‌پور، دیگر سخنران این نشست درباره «آرزو» گفت : سراج‌الدین علی‌خان ملقب به استعداد خان و متخلص به «آرزو» در سال 1092 هجری شمسی در اکبر‌آباد دهلی متولد شد. او از 14 سالگی به شعر پرداخت و در ادامه از محضر استاداني همچون «عبدالصمد سخن تخلص» و «میر غلامعلی احسنی تخلص» بهره برد. او در عمر 50 ساله خود بیش از 20 کتاب تالیف کرد که اغلب آنها از بهترین‌های زمانه خود در عرصه نقد ادبی،‌ زبان‌شناسی و سبک‌شناسی بودند. این ادیب در سال 1169 درگذشت.


گزارش تکمیلی این برنامه به زودی در ایبنا منتشر می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط