شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷
با ژانر ادبی «استیم پانک» بیشترآشنا شوید

«استیم پانک» خرده‌فرهنگی است که در ادبیات به عنوان زیرشاخه‌ای از ژانر علمی تخیلی با مضامین بسیاری سازگاری دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از هافینگتن پست، «بث کاتو» نویسنده آمریکایی و صاحب رمان «خنجر کوکی» در مقاله‌ای به بررسی ژانر «استیم پانک» پرداخته و چنین می‌نویسد:
می‌خواستم رمان جدیدی بنویسم، چیزی که مرد و زن و پیر و جوان از آن لذت ببرند. داستانی که شوخ‌طبعی و اکشن و عشق را باهم داشته باشد. بسیار بررسی کردم و به یک نتیجه رسیدم: استیم پانک.

استیم پانک / Steampunk یک زیرشاخه از ژانرعلمی-تخیلی است که در اواخر قرن 19 مطرح شد. رمان‌های استیم پانک با الهام از فضای دوره ویکتوریایی و ادوارد، همراه با تکنولوژی یا سحر و جادوی پیشرفته نوشته می‌شوند. در این ژانر شخصیت‌ها لباس‌هایی باشکوه به تن دارند و رسمی و مؤدبانه صحبت می‌کنند. مسافرت هوایی با کشتی هوایی امکان‌پذیر است و حتی موشک‌هایی برای سفر به ماه وجود دارد و ممکن است عناصر ماوراءالطبیعه مانند جادوگران، گرگ‌آدم‌ها وجن‌ها نیز در این رمان‌ها وجود داشته باشند.

این نوع سبک بسیار سازگار است به‌گونه‌ای که در رمان‌های استیم پانک داستان‌های اسرارآمیز، عاشقانه، علمی تخیلی و غرب وحشی قابل‌بیان هستند، به همین دلیل طبقه‌بندی آن بسیار مشکل است و این می‌تواند جالب باشد.

استیم پانک در اصل یک خرده‌فرهنگ است و در خارج از دنیای ادبیات نیز قدرتمند و انعطاف‌پذیر است. بازی‌های ویدئویی مانند بایوشاک 2 و گروه‌های موسیقی «Steam Powered Giraffe» و «Abney Park» بر اساس همین ژانر شکل‌گرفته‌اند. گفته می‌شود نفوذ استیم پانک در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت و تبدیل به یک جریان اصلی خواهد شد، همان‌گونه که قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها نیز این مطلب را تأیید می‌کنند.

استیم پانک در میان سبک‌های گوناگون مانند یک خورش درهم و مخلوط در میان غذاهاست. عناصر ژانرهای دیگر در آن بکار می‌روند و چیزی جدید می‌آفرینند.

در اصل استیم پانک داستان علمی تخیلی است. نوآوری و علم از مشخصه‌های دوره ویکتوریایی بودند. به‌غیراز کشتی‌های هوایی، می‌توانید ارتش ربات‌ها، اسلحه‌های مجهز به اشعه و ماشین‌های زمان را نیز در این رمان‌ها پیدا کنید.

از سوی دیگر استیم پانک داستانی تاریخی است که مقید به تاریخ نیست. عنصر تاریخ در این خورش درهم، حکم ادویه‌هایی را دارد که تنوع ایجاد می‌کنند.

در استیم پانک سحر و جادوی فانتزی حماسی می‌تواند در کنار تکنولوژی وجود داشته باشد. من در کتاب «خنجر کوکی» خود فکر کردم در یک جامعه خیالی قرون‌وسطایی اگر انقلاب صنعتی روی دهد، چه اتفاقی می‌افتد؟ سپس دنیای جدیدی بر اساس اروپای بعد از جنگ جهانی اول (ویران‌شده) ساختم که در آن ارزش علم و ماشین‌آلات بسیار بیشتر از سحر و جادو است.

استیم پانک در مورد بی‌عدالتی‌های اجتماعی و وحشت از استعمار و درنهایت درباره امید حرف می‌زند. علم و نوآوری ممکن است جهان را نجات دهد یا آن را از بین ببرد و این چیزی جدا و متفاوت از جهان ما نیست اما حالتی مافوق آن را دارد. شاید به همین دلیل است که استیم پانک محبوبیتی فزاینده پیداکرده است.

ادبیات استیم پانک به ما فرصتی برای دوباره نوشتن از دوران ویکتوریا و ادوارد می‌دهد. با اقتصاد و جهانی که ما داریم، دوست دارم خود را غرق داستانی کنم که در آن یک گدا ممکن است درواقع یک شاهزاده باشد، اما در عوض آن زندگی را برای کاپیتان یک کشتی هوایی بودن زیر پا می‌گذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها