پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
مقاوم‌سازی سازه‌ها و اقتصاد و ارزش در صنعت جوشکاری بررسی شد

انتشارات جهان جام جم، دو اثر جدید در حوزه فنی‌-‌مهندسی را در زمینه‌های مهندسی ارزش و اقتصاد صنعت جوشکاری روانه بازار نشر دانشگاهی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ کتاب «مهندسی ارزش در صنعت جوشکاری و لحیم‌کاری» اثر مشترکی از مهندس عادل حیدری و دکتر ایمان پولادوند، به همت موسسه انتشارات جهان جام جم، در چهار فصل منتشر شده است.

نخستین بخش کتاب با عنوان «اقتصاد در فرآیند‌های جوشکاری ذوبی غیراتوماتیک» به موضوعاتی مانند اقتصاد در جوشکاری، محاسبه وزن جوش، دستور‌العمل تعیین مقدار الکترود لازم برای جوشکاری هر مایل از خط لوله و انتخاب روش لبه‌سازی پرداخته است.

در این فصل از کتاب درباره اقتصاد در جوشکاری، به قلم مولفان آمده است: «تمام هزینه‌هایی که یک شرکت ممکن است متحمل شود، باید در برآورد هزینه یا ارایه قیمت فروش یک سازه در نظر گرفته شوند. بخش حسابداری اغلب هزینه‌های عمومی و اداری را حساب می‌کند؛ در حالی‌که مدیریت معمولا مقدار سود مورد انتظار را نیز تعیین می‌کند. روش تعیین هزینه برای سازه‌‌ای که شامل قطعات جوشکاری یا لحیم‌کاری شده باشد، باید با روش‌های کلی حسابداری سرمایه‌گذاری متناسب باشد. تنها هزینه‌های ساخت مورد توجه اولیه فرد ارزیاب است.» 

دومین فصل کتاب حاضر با عنوان «اقتصاد در فرآیند‌های جوشکاری اتوماتیک و رباتیک» به موضوعاتی مانند انواع سیستم‌های تولید جوشکاری،‌ مراکز جوشکاری همزمان،‌ مزیت سیستم‌های اتوماتیک و روباتیک و ‌کنترل هزینه‌های جوشکاری اشاره دارد. 

مولفان در این فصل در تشریح انواع سیستم‌های تولید جوشکاری، به این موارد اشاره کرده‌اند که یک سیستم تولید جوش متشکل از یک یا چند مرکز کار جوشکاری است. یک مرکز کار جوشکاری متشکل از اپراتور‌ها، ‌ماشین‌های جوشکاری، اهرم‌های نگهدارنده قطعه کار،‌ تغییر حالت‌دهنده و فیکسچر‌ها هستند؛ به‌عنوان نمونه یک مرکز کار جوشکاری، ممکن است یک اپراتور بارگیری قطعات،‌ چهار ماشین جوشکاری که جوش‌های نقطه‌ای انجام می‌دهند، ‌یک اپراتور دیگر که قطعات را خالی می‌کند و اهرمی که قطعات را در موقعیت‌های مناسب برای ماشین‌های جوشکاری قرار می‌دهد.

«اقتصاد در لحیم‌کاری سخت و نرم» عنوان سومین فصل این اثر دانشگاهی است. مباحثی مانند برآورد و کنترل هزینه‌های لحیم‌کاری،‌ نوع و طرح اتصال و ترکیب شیمیایی در این فصل بررسی شده‌اند.

نویسندگان کتاب در این فصل کوشیده‌اند به تشریح دو نوع اتصال لبه روی هم ‌و اتصال لب به لب بپردازند. براساس محتوای این فصل از کتاب، متغیر‌های زیادی باید در طراحی اتصالات لحیم‌کاری در نظر گرفته شوند. از نظر مکانیکی اتصالات باید قادر به حمل بار‌های عملیاتی باشند. قوانین مورد استفاده در بار‌های متمرکز،‌ تمرکز تنش بارگذاری استتیک‌ و بارگذاری دینامیک در لحیم‌کاری سخت و نرم پیچیده‌‌تر از قطعات ماشین‌کاری یا ساخته شده دیگر است.

فصل پایانی این اثر نیز که «یعنی اقتصاد در آزمایش‌های مخرب» است، شامل مباحثی مانند عوامل موثر در برآورد هزینه‌ آزمایشات غیر مخرب، آزمایش‌های غیر مخرب و آزمایش‌های فراصوتی و رادیوگرافی است. 

در فصل پایانی کتاب عوامل موثر در برآورد هزینه آزمایشات غیر مخرب،‌ هزینه پرسنلی، ‌هزینه‌ دستگاه‌ها و تجهیزات، ‌هزینه مواد و وسایل مصرفی،‌ هزینه انجام آزمایشات، ‌هزینه مسافرت،‌ هزینه عملیات صحرایی،‌ بیمه و مالیات و ضمانت‌نامه را بررسی شده‌اند.

نخستین چاپ کتاب «مهندسی ارزش در صنعت جوشکاری و لحیم‌کاری» با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه در 108 صفحه، به بهای هفت هزار و 950 تومان به همت انتشارات جهان جام جم به بازار نشر عرضه شده است. 

مقام‌سازی و تعمیر سازه‌های موجود با راهنمای جوشکاری
دومین اثر جدید انتشارات جهان جام جم «راهنمای جوشکاری برای مقام‌سازی و تعمیر سازه‌های موجود» نوشته مشترک نرگس خاتون احمدی،‌ رضا ایمانیان نجف‌آبادی و حمید تازکیه، در هشت فصل تدوین شده است. 

چهار فصل نخست کتاب با عنوان‌های «مقررات عمومی»، «مراجع الزامی»،‌ «اصطلاحات و تعاریف» و «جوش‌پذیری» به مباحثی مانند واحد‌های استاندارد اندازه‌گیری، ‌جوش‌پذیری و‌ فلزات سازه‌ای پرداخته‌اند. 

مولفان در این فصل‌ها در تشریح مبحث فولاد‌های ساختمانی، به طبقه‌بندی فولاد‌ها مانند فولاد‌های کم کربن، فولاد‌های کربن متوسط،‌ فولاد‌های کم آلیاژ استحکام بالا، فولاد‌های کوئنچ و تمیز شده و خود تمیزکننده‌ اشاره کرده‌اند. 

همچنین در این چهار فصل در بحث اثرات کربن، آلیاژ‌ها و سایر عناصر بر جوش‌پذیری فولاد،‌ با طرح این موضوع که آلیاژ‌‌ها اثرات مضری بر فرآیند جوش دارند، اشاره شده که مقادیر بالای محتوای کربن در اثر تشکیل مارتنزیت حین سرد شدن،‌ سختی‌‌پذیری را افزایش می‌دهد. مقادیر بالای عناصر بالای کربن و عناصر آلیاژی، سختی‌پذیری فولاد را افزایش می‌دهند و به ترکیدگی HAZ کمک می‌کند. 

«ارزیابی جوش‌های موجود»، «آزمایش و نمونه‌برداری»، «مستقیم کردن حرارتی» و «مقاوم‌سازی و تعمیر آسیب» فصل‌های پنجم تا هشتم این کتاب دانشگاهی را شامل می‌شوند.  

مولفان در فصل پایانی این کتاب، درباره روش‌های تعمیر معتقدند که پیمانکار باید در تعیین وسایل و روش‌های به‌کارگیری براساس وضعیت،‌ دقت برنامه‌ها ‌و تعداد پتانسیل‌ها و جایگزین‌های مناسب، ‌آزادی عمل داشته باشد. 

نخستین چاپ کتاب «راهنمای جوشکاری برای مقام‌سازی و تعمیر سازه‌های موجود» با شمارگان دو هزار و 200 نسخه،‌ در 128 صفحه به بهای 6 هزار و 950 تومان به همت مشترک انجمن جوشکاری و آزمایش‌های غیر مخرب و انتشارات جهان جام جم به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها