چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
زنوزی جلالی: خط قرمزها تولید ادبیات دینی را دشوار می‌کند

فیروز زنوزی جلالی در مراسم رونمایی کتاب «دواردهم» نوشته علی مؤذنی گفت: پرداختن به ادبیات دینی به دلیل وجود خط قرمزها دشوار است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- مراسم رونمایی از کتاب «دوازدهم» مؤذنی دیروز دوم اردیبهشت 93 در سرای داستان بنیاد ادبیات داستانی با حضور فیروز زنوزی جلالی، سید مجید پورطباطبایی و محمدرضا گودرزی برگزار شد. در این نشست زنوزی گفت: موذنی دغدغه ادبیات دینی دارد. با نگاهی به مجموع آثار او می‌توان دریافت که وی به ادبیات دینی باورمند است. این نویسنده اهل کار کردن برای سیستم نیست و برای دلش می‌نویسد. «دوازدهم» نمونه بارزی از این موضوع است.

این نویسنده افزود: بعد از انقلاب آنچه به ادبیات دینی موسوم شده بیشتر به سینه زنی‌های و نوحه خوانی‌های ادبی شباهت دارد.

گلشیری شاگرد دسته چندم مؤذنی است؟

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مجید پورطباطبایی مشاور مذهبی کتاب‌های بنیاد ادبیات داستانی گفت: ماه رمضان سال 74 به مدت 6 ماه رییس اداره کتاب در معاونت فرهنگی آقای مسجد جامعی بودم. کتاب «ملاقات در شب آفتابی» موذنی برای بررسی به وزارتخانه ارسال شد. ساعت 11 شروع به خواندن کتاب کردم و یک ساعت و نیم مشغول خواندنش شدم. بدون هماهنگی با منشی دفتر آقای مسجدجامعی، وارد اتاق ایشان شدم و گفتم این کتاب را خوانده‌ام و با آن گریسته‌ام. شما هم هر کاری دارید زمین بگذارد و آن را بخوانید. ساعت 11 و 30 دقیقه شب آقای مسجد جامعی به من زنگ زد و گفت اگر تو با خواندن این کتاب گریسته‌ای، من از خواندن نماز شب نیز مانده‌ام و همان شب بود که آقای مسجد جامعی مجوز انتشار این کتاب را صادر کرد.

پورطباطبایی در فرازی دیگر از سخنانش اضافه کرد: سال‌ها پیش در نشریه‌ای داستان «سیمینه» موذنی چاپ شد و در کنارش هم قصه‌ای از هوشنگ گلشیری به چشم می‌خورد اما هر کس این دو داستان را می‌خواند، فکر می‌کرد که گلشیری شاگرد دست چندم موذنی است.

مشاور مذهبی کتاب‌های بنیاد ادبیات داستانی ویژگی دیگر کتاب‌های موذنی را حضور نقش یک دست هدایتگر در آن‌ها دانست و یادآور شد: موذنی در عرصه سفارشی‌نویسی هم کار کرده اما با خواندن این آثار هیچ گاه احساس نمی‌کنیم که با یک کار سفارشی روبه‌روییم بلکه مخاطب با نوشته عجین می‌شود.

وی توضیح داد: موذنی در سال‌های اخیر از سوی نویسندگان هر دو جناح بایکوت شده. حجم رمان «شب‌نامه» بیش از سه هزار صفحه است و برخلاف برداشت عمومی که «کلیدر» محمود دولت‌آبادی را بلندترین رمان ایرانی می‌دانند، اثر آقای مؤذنی بلندترین رمان ایرانی است. رمان «دوازدهم» توانسته جریانات انحرافی را که از ملاقات با امام زمان(عج) سخن می‌گویند، به شکلی صریح نقد کنند.

احمد مسجد جامعی رییس شورای اسلامی شهر تهران و محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما دیگر مدعوین این نشست ادبی بودند که در آن حضور نداشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها