شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۹
«نقش مشهد در انقلاب اسلامی» ضمیمه فصلنامه تاریخ‌پژوهی شد

چهارمین شماره مجله علمی تخصصی «نقش مشهد در انقلاب اسلامی» به کوشش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد منتشر شد. این مجله ضمیمه شماره 57 فصلنامه تاریخ‌پژوهی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محتوای چهارمین شماره مجله علمی تخصصی «نقش مشهد در انقلاب اسلامی» در چهار بخش مقالات، تاریخ شفاهی، گزارش و معرفی کتاب تدوین شده و در بخش مقالات 14 مقاله منتشر شده است. 

دکتر متولی حقیقی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بجنورد مقاله خود را با عنوان «نقش و جایگاه دکتر علی شریعتی در مبارزات انقلابی شهر مشهد» نوشته و در مقاله «مسجد کرامت کانون مبارزه» به قلم علی‏جان سکندری، مدرس دانشگاه و پژوهشگر انقلاب اسلامی، پس از ارایه تاریخچه مسجد کرامت، محورهای فعالیت این مسجد در دو بخش با موضوعات آموزش‌های ایدئولوژی و سیاسی و مرکزیت آن به عنوان ستاد مبارزان انقلابی علیه رژیم پهلوی، بررسی شده است. 

«چالش‌های اساسی علمای مبارز مشهد با رژیم پهلوی» به قلم غلامرضا جلالی، «مرجعیت در عرصه سیاست (بررسی موردی مبارزات آیت‌الله قمی در مشهد)» نوشته رحیم روحبخش، «تاثیر عملکرد متولیان آستان قدس و حوادث حرم مطهر در پیروزی انقلاب اسلامی» از علی نجف زاده و «واکاوی گفتمانی تاثیر انقلاب اسلامی بر بیداری اسلامی» از سمیه زمانی برخی دیگر از مقاله‌های این مجله‌اند. 

قسمت دوم این ویژه نامه با محوریت تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در مشهد است که در آن غلامرضا آذری خاکستر و غلامحسین نوعی سه مصاحبه با فعالان انقلاب مشهد انجام داده‌اند. «برگی از تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در مشهد» گفت‌وگو با احمد نمایی، «فعالیت های جامعه پزشکی مشهد از اعتصابات تا پیروزی انقلاب اسلامی» گفت‌وگو با مهدی فضلی نژاد و «دانشگاه فردوسی در واپسین روزهای انقلاب» گفت‌وگو با محمود متولی حبیبی، مطالب این بخشند. 

سومین قسمت از مجله انقلاب اسلامی در مشهد هم به گزارش نشست‌های انقلابی در مشهد اختصاص دارد که طی سال جاری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شده‌اند و «بازخوانی حادثه 23 آذر سال 57 و حمله نیروهای سفاک پهلوی به مبارزین انقلابی بیمارستان امام رضا(ع)» و «گزارش همایش شریعتی و دانشگاه مشهد» و «گزارش تصویری انقلاب اسلامی در مشهد» دیگر عناوین این بخشند./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها