دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۴
«جدال بر سر عقل» در ماهنامه سوره اندیشه

شماره های هفتاد ودوم و هفتاد و سوم ماهنامه فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه همراه با ضمیمه فرهنگی - هنری اسفار به پیشخان آمده است. «جدال بر سر عقل» یکی از مقالات مندرج در بخش تفکر این نشریه محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «سبک زندگی»، «نظام اجتماعی»، «نظریه اجتماعی»،«تفکر»،«هنر و ادب» و «تاریخ» شش بخش اصل این ماهنامه را تشکیل می‌دهند.

در بخش «تفکر» ماهنامه عناوینی مانند «جدال بر سر عقل»، «سیاست و ذات» و «سیاست علیه واقعیت» منتشر شده است. همچنین در این بخش عناوین دیگری مانند «در تمنای تفکری دیگر» و «سیاست، فلسفه و تفکر آینده»، «سیطره‌ عمل و فقر اندیشه در ایران مدرن» و «ساخته‌شدن علوم و عقل سیاسی در تمدن اسلامی» به چشم می خورند. این مطالب به قلم استادانی مانند سعید بینای‌مطلق، احمدعلی حیدری، مهدی بنایی و رضا نجف‌زاده نگاشته شده است.

در بخش «سبک زندگی» عناوینی مانند «فراموش می‎کنم پس پیشرفت می‎کنم» نوشته علی امرایی، «قلب یا ترقی» نوشته سیدمجتبی احمدنیا، «مصرف پیشرفت» گفتاری از مهندس محمدحسن علی‎پور و «پیشرفتی دیگر» گفت‌وگو با دکتر محمد فاضلی وجود دارند.

در بخش «نظام اجتماعی» مطالبی با عناوین «شیرینی‎های لیبرالیسم یا خویشتن‎داری اعتدال‎گرایی؟» نوشته محمدرضا قائمی‎نیک و «جدال صورت‎ها» نوشته عطاالله بیگدلی منتشر شده است. مقالات این بخش نیز شامل عناوینی مانند «اقتصاددانان چگونه جامعه‎ توسعه‎یافته را توصیف می‎کنند؟» نوشته حمیده جلیل‎پور‎افشار و «ما و معیارهای توسعه» نوشته سیداحسان خاندوزی می‌شود.

بخش «نظریه اجتماعی» به موضوع ماهیت «علم برنامه‌ریزی» اختصاص دارد و یادداشتی با عنوان «خودآگاهی به وضع تاریخی نظریات توسعه» در بخش کلیات آورده شده و در بخش مقالات به موضوع «نسبت علم و تکنولوژی و تکنوساینس» در عصر کنونی پرداخته شده است. «امکان‌های ما در برنامه‌ریزی توسعه» موضوع بخش مصداق است که در گفت‌وگوهایی با محمدامین قانعی‌راد و علی‌اصغر سعیدی بررسی شده است.

مخاطبان در بخش «هنر و ادب است» با مطالبی مانند «خواست تجدد در آثار هنری»، «قمار بر سر خود»، «اراده به نخواستن»، «فرد منتشر، غیاب امر متعال و غلبه‌ لغو»، «مدرنیسم در بلوار» و «مهندس و صانع» آشنا می‌شوند. این مطالب به قلم استادانی مانند محمدجواد صافیان، وحید عسگرپور، یوسفعلی میرشکاک، مجید اخگر و محمد رنجبر به چاپ رسیده است.

پرسش از ماهیت «تاریخ تجددمآبی» موضوع بخش «تاریخ» این شماره از ماهنامه است. «عصری ناشناخته اما سرنوشت‌ساز» نوشته حکمت‌الله ملاصالحی و «پیشرفت، توقف‌ناپذیری، غیرقابل برگشت بودن» نوشته منوچهر آشتیانی از جمله مطالب این بخش محسوب می شوند.

همچنین «معاصریت و چیستی» یکی دیگر از عناوین مطالب این بخش است که در آن تلاش می‌شود شرط معاصر بودن و این که چه انسانی، انسان معاصر است، با یادداشت‌هایی از مهدی پارسا و علی خدادادی بررسی شود.

«جامعه متوهم» نوشته بیژن عبدالکریمی نیز عنوان یادداشتی است که در این بخش به چاپ رسیده است.

ماهنامه فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه ویژه آذر و دی ماه در 286 صفحه و به بهای 80 هزار ریال به همراه ضمیمه فرهنگی - هنری اسفار از سوی انتشارات سوره مهر در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط