جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
«مهندسی مالی و قرارداد‌های اسلامی» در بازار کتاب

کتاب «مهندسی مالی و قرارداد‌های اسلامی» با هدف بررسی و شناخت ابعاد مختلف انواع قرارداد‌های مالی در اسلام، به همت انتشارات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به چاپ رسید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مهندسی مالی و قرارداد‌های اسلامی» حاصل تلاش مشترک منور اقبال و طریق‌اله خان، است. این اثر، به قلم پرویز قاسمی و آزیتا گل‌زاده قشلاقچایی مترجمان موسسه موج به فارسی برگردانده شده است.

کتاب حاضر در 6 فصل تنظیم شده است. سه فصل نخست کتاب با عنوان‌های «آشنایی با مهندسی مالی اسلامی»،‌ «مسایل فقهی در قرارداد‌های آتی کالا» و « مشتقات کالا: یک تحلیل» به مباحثی مانند مهندسی مالی چیست؟ و محرک‌های آن کدامند؟، بانکداری اسلامی،‌ حیطه مهندسی مالی در تامین مالی اسلامی، قرارداد‌های آتی و اتاق پایاپای اشاره دارند. 

سه فصل بعدی این اثر نیز، شامل مباحثی در ارتباط با «جایگزین‌های شرعی اوراق قرضه دولتی»، «امکان استفاده از تامین مالی سلم در مالزی» و «قرارداد‌های تسهیم بهینه: ویژگی‌ها و تکامل تدریجی» است. از مهم‌ترین موضوعات ارایه شده در این فصل‌ها می‌توان به اوارق قرضه دولتی، ‌هزینه ورشکستگی و عدم قطعیت و کارایی اشاره کرد. 

نویسندگان این اثر در تشریح مقوله نظریه اسلامی، با اشاره به اهمیت مهندسی مالی در تنظیم قرارداد‌ها، معتقدند که در نظریه اسلامی قرارداد‌ها، دو نوع قرارداد وجود دارد که یکی معاوضات یا قرارداد‌های جبرانی و دیگری تبرعات یا قراردادهای خیرخواهانه است. قرارداد‌های جبرانی، به معنای کسب سود و منافع مادی دوجانبه، در قرارداد‌های اسلامی از اهمیت بیشتری برخوردار است. 

چاپ نخست کتاب «مهندسی مالی و قرارداد‌های اسلامی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 270 صفحه، به بهای هفت هزار تومان به همت دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها