دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸
برگزاری کارگاه «سندخوانی و سندشناسی» در دانشگاه تهران

کارگاه تخصصی «سندخوانی و سندشناسی» با تدریس محسن روستایی، پژوهشگر سندشناس، از سوی انجمن ایرانی تاریخ در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود.-

محسن روستایی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: کارگاه تخصصی «سندخوانی و سندشناسی» از سوی انجمن ایرانی تاریخ با همکاری مرکز آموزش‌های آزاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران یکشنبه‌های آذرماه (سوم تا 24 آذرماه) در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

این کارشناس سند به سرفصل‌های اصلی تدریس در این کارگاه اشاره کرد و گفت: سندشناسی و سندخوانی، آشنایی با خط سیاق مقدماتی، آشنایی با خط سیاق پیشرفته، آشنایی با خطوط قدیمی و دستخط‌های رجال تاریخی، مهرشناسی، فهرست‌نویسی و شیوه فهرست‌نویسی از سرفصل‌های آموزش در این کارگاه‌هاست. 

وی افزود: این کارگاه‌ها به تمامی اسنادی که در تاریخ ایران تولید شده می‌پردازد و آن‌ها را به لحاظ ساختارشناسی، زبان علمی و دیگر عناصر سندشناسی بررسی می‌کند. شرکت‌کنندگان با انواع سند‌های تاریخی مانند سندهای دیوانی، اصطلاحات سندی، وقف‌نامه‌ها، عقدنامه‌ها، همچنین شناسایی خط و مهر آشنا می‌شوند و کلیدهای بازخوانی انواع سند را آموزش می‌بینند. 

محسن‌ روستایی‌، متولد‌ 1342 در شهر درود استان لرستان‌، از پژوهشگران‌ و كارشناسان‌ ارشد اسناد تاریخی‌ سازمان‌ اسناد و كتابخانه‌ ملی‌ ایران‌ است. كتاب «تاریخ‌ طب‌ و طبابت‌ در ایران» وی نیز برگزیده بیست‌ودومین دوره كتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

کارگاه تخصصی «سندخوانی و سندشناسی» با تدریس محسن روستایی، پژوهشگر سندشناس، از ساعت 9 تا 12 و 30 دقیقه یکشنبه‌ها (سوم تا 24 آذرماه) به مدت چهار جلسه در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برپا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها