پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
معرفی ناشناخته‌های سلامت کودکان در «روان‌شناسی بالینی کودک»

رونالد تی براون، اختلالات سلامت روان کودکان را در کتابی دانشگاهی با عنوان «روان‌شناسی بالینی کودک» بررسی کرده است. محمد حاتمی و نیره عسگری‌رابری این اثر را به فارسی ترجمه کرده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب 13 فصلی برمبنای این نظر تدوین شده که، تعیین درمان‌های مناسب کودکان و نوجوانان هیچگاه مساله چالش‌برانگیزی برای سلامتی روانی درمان‌کننده و درمان‌پذیر نبوده است. 

براساس محتوای کتاب، ماهیت ناپایدار احاطه‌کننده پیشرفت‌های علم داروسازی که از هشدارهای توصیه‌ای جعبه سیاه (مدل کارکردی در هر سیستم پیچیده) ناشی شده است، روند هر تصمیم‌گیری را پیچیده می‌کند. اخیرا موضوع امنیت و سلامت داروهای روان‌گردان مانند تالیف پژوهشی در رسانه‌ها برجسته‌تر می‌شود.

مولف، در فصل نخست کتاب خود، به مقدمه‌ای درباره اختلال سلامت روانی در کودکان پرداخته است. وی موضوعات ایمنی، اخلاقی و قانونی را در این زمینه شرح داده و به بررسی زمینه‌ای و تکاملی و در ادامه تنوع و گوناگونی این اختلال را بیان کرده است.

«اختلال کاهش توجه‌-‌بیش‌فعالی» عنوان فصل دوم کتاب حاضر است. نویسنده در این فصل ابتدا به مداخلات روانی-‌اجتماعی پرداخته و در ادامه مباحثی مانند رفتاردرمانی، آموزش والدین و مداخلات کلاس درس و همسالان را نیز بررسی کرده است.

در بخش دوم این فصل که به «مداخلات وابسته به داروشناختی» اختصاص دارد، نویسنده کتاب، داروهای محرک، غیرمحرک و داروهای ضد افسردگی و اثرات جانبی آن‌را تشریح کرده است. 

«اختلالات سلوک و اختلالات بی‌اعتنایی مقابله‌ای» موضوع فصل سوم کتاب را شامل می‌شود. در این فصل، مداخلات روانی-‌اجتماعی، مداخلات وابسته به دارو‌شناختی و مداخلات ترکیبی و همچنین تنوع و گوناگونی مداخلات بررسی شده‌اند.

فصل چهارم کتاب به مبحثی با عنوان «اختلالات تیک و تورت» اختصاص دارد، که در آن مباحث مطرح شده در فصل سوم از منظری دیگر بررسی شده‌اند. «اختلال وسواس فکری‌-‌عملی» عنوان فصل پنجم کتاب است که به تداخل‌های دارویی و تحلیل احتمال خطر-‌مزیت اشاره دارد.

«اختلال‌های اضطرابی»، «اختلالات‌ افسردگی» و «گرایش به خودکشی و اختلالات دو قطبی» موضوعات محوری فصل‌های ششم تا هشتم کتاب را به خود اختصاص داده‌اند. نویسنده در ادامه و در قالب فصل‌های نهم تا یازدهم کتاب، به بررسی موضوعات «اختلالات طیف اسکیزوفرنی و اختلالات طیف اوتیسم»، «عقب‌‌ماندگی ذهنی» و «بی‌اشتهایی روانی و پرخوری روانی» پرداخته است.

خوانندگان این کتاب در فصل‌های دوازدهم و سیزدهم کتاب، با اختلالات دفعی در کودکان آشنا می‌شوند. در فصل سیزدهم، رهنمود‌ها و اشارات نویسنده گنجانده شده و به سوالاتی در این زمینه پاسخ داده شده است.

کتاب «روان‌شناسی بالینی کودک» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 144 صفحه، به بهای پنج هزار و 500 تومان از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها