دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳
«بررسی و تحلیل موسیقی کلاسیک در قزوین»

کتاب «بررسی و تحلیل موسیقی کلاسیک در قزوین» تالیف سیدحسین میثمی، نویسنده و پژوهشگر ساکن استان قزوین از سوی نشر سوره مهر منتشر شد. در این کتاب روند موسیقی کلاسیک از دوره صفویه تا قاجاریه بررسی شده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «بررسی و تحلیل موسیقی کلاسیک در قزوین» تالیف سید حسین میثمی در 436 صفحه و در پنج فصل شامل عناوینی مانند «دوران نخست صفوی»، «دوران دوم صفوی»، «دوران سوم صفوی»، «دوران نخست قاجار» و «دوران دوم قاجار» است. 

میثمی درباره این کتاب توضیح داد: این کتاب در حقیقت، پایان‌نامه‌ دکترایم در رشته پژوهش هنر با گرایش موسیقی در دانشگاه هنر تهران است. در این کتاب، درباره موسیقی کلاسیک استان قزوین از دوره صفویه تا قاجاریه تحقیق کرده‌ام. 

وی گفت: استادان نام‌آوری در این کتاب معرفی شدند که ازمیان  آنان می‌توانم به «حاجی ملا عبدالکریم جناب قزوینی» اشاره کنم. جناب قزوینی استاد آواز دربار ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه بوده‌است. این استاد آواز، شاگردانی مانند قربان خان شاهی، اقبال آذر و عارف قزوینی را در زمینه صدا آموزش داده‌است. 

میثمی بر ضرورت پژوهش موسیقی از سوی پژوهشگران بومی تاکید کرد و گفت: بسیاری از یافته‌هایم را در پژوهش‌های میدانی کسب کردم. مثلا زمانی‌ که درباره جناب قزوینی تحقیق می‌کردم بر حسب تصادف با خانواده این استاد آشنا شده و ضمن این آشنایی اطلاعات جامع و ارزشمندی درباره موسیقی قزوین به دست آوردم. 

وی افزود: این اطلاعات ذی‌قیمت در اسناد کتابخانه‌ای موجود نیست و به همین دلیل ضرورت دارد پژوهشگران بومی در استان‌هایی مانند شیراز، اصفهان، مشهد و کردستان به جمع‌آوری تاریخ موسیقی کلاسیک محلی اقدام کنند. 

کتاب «بررسی و تحلیل موسیقی کلاسیک در قزوین» از دوران صفوی تا اواخر قاجار با شمارگان دو هزار و 500 نسخه به قیمت 15 هزار و 900 تومان از سوی نشر حوزه هنری استان قزوین منتشر شده‌است.
 
سید حسین میثمی متولد 1345 ساکن استان قزوین فارغ‌التحصیل مقطع  دکترا در رشته پژوهش هنر با گرایش موسیقی است. 

از این پژوهشگر تاکنون سه کتاب با عنوان‌های «تحلیل مباحث فقهی موسیقی بعد از انقلاب اسلامی و تاثیر آن در حیات موسیقایی کشور» از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «موسیقی عصر صفوی» و «حاجی ملا عبدالکریم جناب قزوینی و نقش وی در موسیقی قاجار» از سوی نشر فرهنگستان هنر به چاپ رسیده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط