شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱
کتاب‌هایی مستقل با موضوع کاپیتولاسیون تولید شوند

معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره مجموعه آثاری که تاکنون با موضوع «کاپیتولاسیون در ایران» منتشر شده‌اند، گفت: پیشنهاد می‌کنم نویسندگان و پژوهشگران با هدف آشنایی بهتر جوان‌ها، کتاب‌های مستقلی را با موضوع «کاپیتولاسیون در ایران»، تولید کنند./

اکبر اشرفی در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: موضوع کاپیتولاسیون در ایران از جمله موضوع‌های بسیار مهم برای نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید زیرا به استقلال و حیثیت ایران و ایرانیان مربوط می‌شود.

وی توضیح داد: زمانی که امام خمینی(ره) در سال 1343 از تصویب لایحه کاپیتولاسیون در ایران باخبر شد، در آبانماه همان سال سخنرانی کرد که مضمون این سخنرانی، هشدار نسبت به از میان رفتن استقلال ایران بود.

معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان این‌که متن و نوار صوتی این سخنرانی موجود است، ادامه داد: امام خمینی (ره) در این سخنرانی از مصوبه کاپیتولاسیون در ایران به عنوان سند بردگی یاد کرد. رژیم پهلوی، امام خمینی (ره) را بعد از این سخنرانی دستگیر و به ترکیه تبعید کرد.

اشرفی عنوان کرد: مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این راستا در سال 1379 نخستین چاپ کتاب «سند بردگی» اثر اعظم مرادحاصلی را منتشر کرد و در کتاب‌های دیگر تاریخ انقلاب اسلامی خود به موضوع کاپیتولاسیون اشاره کرده است. از میان این کتاب‌ها می‌توان به کتاب‌های «درآمدی بر انقلاب اسلامی»، «سال‌های تبعید امام خمینی (ره)» و «مبارزات امام خمینی به روایت اسناد» اشاره کرد.

وی ادامه داد: مرکز اسناد انقلاب اسلامی یک سلسله خاطرات شخصیت‌های انقلابی را در قالب کتاب‌های متعدد منتشر کرده‌است. از آن جا که این کتاب‌ها سیر تاریخ انقلاب اسلامی را توضیح می‌دهند، به موضوع کاپیتولاسیون نیز اشاره کرده‌اند. «خاطرات آیت‌الله یزدی»، «خاطرات  فلسفی»، «خاطرات  حسنی»، «خاطرات شهید محلاتی»، «خاطرات عباسعلی عمید زنجانی» و «خاطرت حبیب‌الله عسکراولادی» نمونه‌هایی از این کتاب‌ها به شمار می‌آیند.

وی در پاسخ به این سوال که «برای ناشران و نویسندگان حوزه انقلاب اسلامی چه پیشنهادی دارید تا نسل جوان بیش از پیش با مطالعه آثار آن‌ها با تاریخ انقلاب اسلامی به‌ویژه لایحه کاپیتولاسیون در ایران و پی‌آمدهای آن آشنا شوند؟» گفت: خوشبختانه آثار زیادی در این حوزه راهی بازار نشر شده است، اما اغلب این آثار به صورت مستقل به موضوع کاپیتولاسیون اشاره نکرده‌اند، بلکه در ذیل سرفصل‌هایی به آن اشاره کرده‌اند. بنابراین ضرورت دارد با هدف آشنایی بهتر جوانان با این موضوع، نویسندگان و ناشران به تولید و نشر کتاب‌هایی بپردازند که به صورت مستقل و جامع موضوع کاپیتولاسیون را در ایران  تشریح کنند.

معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه داد: این کتاب‌ها باید به جامعه علمی به‌ویژه دانشجویان ارایه شوند، زیرا  نسل جوان را نسبت به هویت و استقلال‌ کشورشان حساس‌تر می‌کنند.

اشرفی در پاسخ به این سوال که «مسوولان فرهنگی به‌ویژه وزارت آموزش و پرورش برای آگاه کردن نسل جوان با این موضوع چه راهکارهایی را می‌توانند در نظر بگیرند؟» گفت: این موضوع باید در همه سطوح آموزشی، از مقطع ابتدایی تا دانشگاه، بیان شود؛ به‌گونه‌ای که بخشی ازکتاب‌های درسی و دانشگاهی را به خود اختصاص دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط