سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
کودکان باید درباره دوست‌یابی  و تقاضای اسباب‌بازی چیزهایی بدانند

نوشین شعبانی، نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک مجموعه کتاب‌هایی با موضوع آشنایی کودکان با زندگی روزمره‌ را آماده انتشار ‌کرده‌است. دوست‌یابی، بی‌علاقگی کودکان برای رفتن به مهدکودک، تقاضای خرید اسباب بازی و موافقت نکردن والدین، از جمله محورهای این مجموعه کتاب هستند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شعبانی گفت: مشکلات کودکان در  دوره سنی مهد کودک تا حدود  هشت سالگی شامل موضوعاتی چون مشکلات انتخاب لباس، دعواهای کودکان، دوست‌یابی، بی‌علاقگی کودکان برای رفتن به مهدکودک، تقاضای خرید اسباب بازی و موافقت نکردن والدین و کنترل خشم است که در این کتابها در قالب داستانی به آنها پرداخته شده است.

وی افزود: این کتاب‌ها موضوعاتی را شامل می‌شوند که کودکان به طور روزمره با آن‌ها درگیر هستند. من برای نوشتن این کتاب‌ها از مدیران مهدهای کودک‌ نظرسنجی کردم. ضمن اینکه با کودکان و والدینشان هم ارتباط داشتم. از این رو مشکلات خردسالان را بررسی و به صورت فهرست وار مشخص کردم.

وی افزود: این کتاب‌ها ذیل 6 عنوان با نام‌های «کارآگاه عصبانی می‌شود» ، «کارآگاه نمی‌خواهد به مهدکودک برود» ، «کارآگاه مسخره می‌شود» ، «کارآگاه و بازی به نوبت» ، «کارآگاه در فروشگاه» و «کارآگاه نمی‌داند کدام لباس را بپوشد» به زودی از سوی انتشارات رشد منتشر می‌شوند. 

این نویسنده توضیح داد: نحوه کار  به شکلی بود که ابتدا مشکلی مطرح می‌شد و سپس گزینه‌ای را که کودک در برابر آن مشکل خاص انتخاب ‌می‌کرد، مورد دقت قرار می‌دادم. مانند گزینه گریه کردن کودک مقابل مخالفت مادر برای خواستش. در این روند روش‌های مختلفی بررسی می‌شوند تا والدین به کودکان توجه کنند و بحث صورت بگیرد. اینجاست که کودک می‌تواند به گزینه صحیح دست یابد؛ زیرا کودک گزینه‌های مختلفی را برای واکنش به یک مشکل انتخاب می‌کند.

نویسنده «می‌سی‌نو کوچولو» ادامه داد: کودک باید در مسایل روزمره‌اش خلاق باشد تا بتواند مانند یک کارآگاه ابتدا بررسی و بهترین گزینه را انتخاب ‌کند. اینکه نکته‌سنجی داشته باشد. بیشتر کودکان بلد نیستند در مقابل مسایل و مشکلات روزمره به شکل خلاق عمل کنند و گزینه مناسب را بیابند. پدران و مادرها کافی است با بچه‌ها بر مبنای روش‌های کتاب صحبت کنند.

شعبانی گفت: پیش‌تر انتشارات رویش ترجمه‌ای براساس این روش منتشر کرده که از نظرهایی با این مجموعه مشابه است اما من در این مجموعه مسایل بومی را ملاک قرار دادم که به لحاظ موضوعی متفاوت است و بر آن بودم تا مشکلات بچه‌های خودمان را بررسی کنم.

وی افزود: ابتدای همه کتاب‌ها نوشته‌ام: کارآگاه کوچولو مثل دیگر کارآگاه‌ها نیست. نه بارانی بلند می‌پوشد، نه کلاه کارآگاهی سرش می‌گذارد. او یک ذره‌بین جادویی دارد و یک زرافه و عاشق حل کردن معماست. بله درست شنیدید. هروقت مشکلی پیش می‌آید ذره‌بینش را برمی‌دارد و مثل آب خوردن معما را حل می‌کند. گاهی وقت‌ها از زرافه‌اش کمک می‌گیرد. باور نمی‌کنید؟ پس این قصه را بخوانید.

نوشین شعبانی نویسنده حوزه کودک و نوجوان متولد 1343 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی است.

او دو کتاب «شبح ترسو» و «برفی نقاش» را که به صورت مجموعه داستان‌های تصویری است، از سوی انتشارات چکه آماده چاپ دارد. 

شعبانی داستان‌های فراوانی برای کودکان و نوجوانان نوشته و منتشر کرده که از آن میان کتاب‌های «همسایه‌های تازه» ، «ماشینی که خواندن و نوشتن یاد گرفت» ، «موجودی عجیب در سیاره درختی» و «آفرین به دردونه، دختر یکی یه دونه» را بیشتر دوست دارد.

از این نویسنده، کتاب «می‌سی‌نو کوچولو» به تازگی در 155 صفحه شامل 15 داستان و با تصویرگری عاطفه ملکی‌جو با شمارگان هزار و 500 نسخه از سوی انتشارات پیدایش منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها