دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
روایت دفاع‌مقدس و جنگ برای کودکان و نوجوانان باید توام  با لطافت باشد

زهرا زواريان، نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان بيان كرد: وقتی می‌خواهیم برای کودکان و نوجوانان از جنگ بنویسیم باید در قلم‌ها لطافت وجود داشته‌ باشد تا خشونت جنگ، روح لطیف آن‌ها را نیازارد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) زواريان در گفت‌وگو با ستاد خبري دومين جشنواره كتاب سال مقاومت بين‌الملل اسلامي (جایزه ادبی شهید آوینی)، اظهار كرد: در حوزه ادبيات كودك و نوجوان با موضوع مقاومت و پايداري، كم‌كاري صورت گرفته است؛ زیرا پرداختن به پديده جنگ به این دلیل‌که مساله‌ای خشن است، کار مشكلی به نظر می‌رسد.  

وی بیان کرد: از نظر من نویسندگانی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به صورت مستقل کار کرده‌اند، موفق‌تر بودند؛ چون تنوع بیشتری در آثارشان دیده می‌شود. 

اين نويسنده حوزه ادبيات كودك ‌و نوجوان با بیان این‌که نوع جذابیت موضوع‌ها و هم‌ذات ‌پنداری در آثار کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، عنوان کرد: باید با نوشتن درباره جنگ، آمادگی لازم را برای این گروه سنی فراهم کنیم. 

وی گفت: آوردن همه اطلاعات تاریخی و شخصیت‌های تاثیرگذار و انعکاس ارزش‌گذاری‌ها در جنگ، بار سنگینی به ادبیات دفاع مقدس اضافه می‌کند که رمان از عهده این بار برنمی‌آید.

زواريان ادامه داد:‌ آثاری كه در این حوزه توليد می‌شوند نباید سفارشي، فرمايشي و جنبه تحميلي به نوشته‌ها داشته باشند، بلكه باید از خلاقيت‌ خود نويسنده بهره گرفته شود تا يك اثر قابل قبول توليد و تهيه شود.

اين نويسنده با بیان این‌که اگر به اثری جایزه داده می‌شود، باید آن اثر در حد بالا و دارای همه ویژگی‌ها باشد، افزود:‌ جشنواره شهيد آويني نخستين جشنواره‌‌ای است كه به اين حوزه توجه كرده است و اين آغاز مي‌تواند مناسب و باعث تشويق و پيشرفت نويسندگان شود. 

زواريان گفت:‌ جلسه‌های نقد و بررسي،‌ هم‌انديشي، معرفي آثار و ترجمه كتاب‌هاي پُرمخاطب مي‌توانند به حوزه ادبيات كوك و نوجوان كمك كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط