یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
رضیئی «تاریخ روسیه از پطر کبیر تا امروز‎» را ترجمه کرد

«تاریخ روسیه از پطرکبیر تا امروز (پوتین)» نوشته «ژان ـ پُل اسکوت» با ترجمه سید حامد رضیئی از سوی انتشارات امیرکبیر راهی بازار کتاب شد. این کتاب سیر تحول رخدادهای این سرزمین از دوران تزاری و اتحاد جماهیر شوروی را تا به امروز بررسی کرده است.-

سید حامد رضیئی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: «تاریخ روسیه از پطرکبیر تا امروز (پوتین)» نوشته «ژان ـ پُل اسکوت» به دولت و جامعه در روسیه تزاری، اتحاد جماهیر شوروی و فدراسیون روسیه پرداخته است. این سرزمین غول‌آسا از پطرکبیر تا لنین و از لنین تا پوتین با تضاد‌ها، تناقض‌ها، ناآرامی و آشوب‌های بسیاری روبه‌رو بوده که کتاب به آن‌ها توجه دارد. 

وی ادامه داد: سوال‌هایی چون، چگونه روسیه تزاری جای خود را به اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی داد؟ چرا اتحاد جماهیر شوروی، 75 سال پس از سقوط 300 ساله تزاریسم، از هم فروپاشید؟ چگونه قدرت تزار خودکامه با قدرت شکننده شوراها سرنگون شد؟ چگونه جامعه کهنی همچون جامعه روسیه تزاری شاهد پیروزی پرولتاریای نوپای اروپا بود؟ چگونه ناسیونالیسم پان‌روس توانست با انترناسیونالیسم پرولتاریا همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشد؟ در کتاب آمده و پاسخ داده شده‌اند.

این مترجم افزود: از دیگر مسایلی که کتاب به آن‌ها توجه دارد، می‌توان به زندان اقوام و ملل داخل دیوار آهنین شوروی، شوروی به‌عنوان قهرمان استقلال ملل ستمدیده و چگونگی فراموش شدن استعمار‌زدایی از سوی امپراتوری استعمارگر شوروی اشاره کرد. همچنین این‌که چگونه نخستین کشوری که در سال 1753 اعدام را ملغی کرد توانست عامل وحشت‌های هراس‌انگیزِ مردمش باشد؟ و چگونه کشوری کمونیستی بیشتر از هر رژیم دیگری دست به کشتار کمونیست‌های خود بزند؟ دیگر مسایل مطرح شده در این کتاب هستند.

رضیئی درباره تحلیل وضعیت روسیه که کتاب به آن پرداخته است، بیان کرد: نظریه‌پردازان «سوسیالیسم واقعی» و طرفداران «خودکامگی» هم‌عقیده هستند که نوعی بی‌توجهی در تجزیه و تحلیل جامعه وجود دارد و گفتمان قدرت در واقعیت مشخص می‌شود. هر دو گروه درباره انقلاب اکتبر 1917 می‌گویند که نوعی گسیختگی بنیادی در تاریخ روسیه به‌وجود آورد و اراده انقلابی می‌توانست به‌طور کلی جامعه، طرز تفکر و نگرش افراد را دگرگون کند. همچنین نگرش‌های جدیدی که به بررسی اختلافات جوامع و به‌ویژه جامعه استالینی می‌پردازد، موقعیت را به‌گونه‌ای فراهم کرده است که جدید‌ترین رویدادهای تاریخی در تاریخ کهن روسیه قرار داده شود.

مترجم «حکومت صد روزه ناپلئون بناپارت» اظهار کرد: اثر حاضر نتیجه مطالعات عمیقی است و موضوع‌های اساسی و ارزشمند تاریخی برگرفته از روش‌های تاریخ اجتماعی را بررسی کرده است که «تشکیل و فروپاشی امپراتوری چند‌ملیتی»، «ماهیت قدرت تزاری»، «استالینی یا یلتسینی»، «سرنوشت دهقانان و روابط شهر و روستا»، «گرایش‌های مکرر برای به‌دست آوردن تاخیر در صنعت غرب»، «روابط سخت و دشوار بین انتلیژانتسیا»، «حکومت و مردم»، «ضعف طولانی جامعه مدنی»، «میل به ایجاد دولت قدرتمند» شامل می‌شود، چنین حکومت‌هایی به‌تنهایی مدعی تضمین نظم جامعه در حال تحول و تجربه‌دیدگی هستند.

وی افزود: در این کتاب که در واقع تاریخ موضوعی درون‌مایه‌ای و اجتماعی را در دوره‌ای طولانی مطرح کرده، تلاش شده تا به دگرگونی‌های اجتماعی و تغییرات سیاسی که در اوایل قرن بیستم به‌وقوع پیوست و جهان را متزلزل کرد، پرداخته شود. 

رضیئی گفت: مولف در سه بخش کلی با نام‌های «روسیه تزاری»، «روسیه درگیر جنگ و انقلاب» و «اتحاد جماهیر شوروی» در 19 فصل نشان می‌دهد چرا تزار‌ها نتوانستند حکومت 300 ساله خود را ادامه دهند، چرا راه دیگری غیر از کمونیسم وجود نداشت و چرا کمونیسم بعد از 75 سال فروپاشید و روسیه وارد مرحله جدیدی از حیات سیاسی خود شد.

چاپ نخست «تاریخ روسیه از پطر کبیر تا امروز (پوتین)» نوشته «ژان ـ پُل اسکوت» با ترجمه سید حامد رضیئی در 384 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 10 هزار و 400 تومان از سوی انتشارات امیرکبیر راهی بازار کتاب‌های تاریخی شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهیل ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    سلام اسمم سهیل احمد است از افغانستات من به این کتاب خیلی نیاز دارم میشه برایم روان کنین من نمیتوانم از شما بیخرم چون امکانات نه دارم.خیلی ممنون میشم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها