یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶
تئاتر دفاع مقدس نگاه خلاقانه نمایشنامه‌نویسان را می‌طلبد

حمید پورآذری مشکل تئاتر مقاومت را در حوزه متن‌های نمایشی دانست و افزود: تئاتر دفاع مقدس و مقاومت درگیر تکرار شده است و این در حالی است که موضوع‌های قابل پرداخت در این زمینه بی‌شمارند و تنها نگاه خلاقانه نمایشنامه‌نویسان را طلب می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حمید پورآذری، از کارگردانان تئاتر در گفت‌وگو با ستاد خبری چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت گفت: به یقین هنرمندان ما پس از گذشت 34 سال از انقلاب اسلامی ایران با خط‌های قرمز به ویژه در بخش نگارش نمایشنامه آشنایند و بهتر است برای خارج‌شدن از مرزهای کلیشه‌ای کمی ممیزی را کمرنگ‌تر کرده و به هنرمندان اعتماد کرد.

پورآذری با اشاره به لزوم هدفمندسازی جشنواره تئاتر مقاومت به‌ویژه با هدف جذب مخاطب جوان تصریح کرد: نفسِ برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت هم با مضمون‌هایی که بی‌شک بخشی از سال‌های زندگی همه ما بود، قابل تقدیر است اما بخشی از بودجه جشنواره باید با هدف سرمایه‌‌گذاری معنوی و هنری بلندمدت صورت گیرد.

وی افزود: برای مثال جشنواره تئاتر مقاومت باید به رسالت تبلیغاتی خود بها دهد؛ آن هم از طریق سرمایه‌گذاری کلان، ارایه ابزار و امکانات لازم و برخی ساختارشکنی‌ها که در فرار از کلیشه میسر می‌شود. اعمال برخی محدودیت‌ها از سوی سیاستگذاران در مقابل راه هنرمندان سبب شده است که عده‌ای گمان کنند تئاتر مقاومت تا حدی دچار کلیشه شده است.

پورآذری موضوعات قابل پرداخت در حوزه تئاتر مقاومت را بی‌شمار دانست و بیان کرد: شاید این روزها کمی با مشکل متن مواجهیم که تئاتر دفاع مقدس و مقاومت درگیر تکرار شده است و این در حالیست که موضوع‌های قابل پرداخت در این زمینه بی‌شمارند و تنها نگاه خلاقانه نمایشنامه‌نویسان را طلب می‌کند.

این کارگردان تئاتر در پایان گفت: اهمیت تئاتر بیشتر از آن است که برگزاری جشنواره‌ها به نقد کشیده شوند و باید کمک کرد تا با پذیرش آثار خلاقانه و حمایت مالی و معنوی از آن فرصت اجرای عمومی هم به آثار داده شود تا تمام موضوعات انسانی در قالب تئاتر مقاومت در صحنه تئاتر بیش از پیش جلوه‌گری کند.

چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت‌(انقلاب و دفاع مقدس) در بخش‌های خیابانی، کودک و نوجوان و عروسکی از 10 تا 14 شهریور به میزبانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز در شهرستان تبریز و هفته اول مهرماه در بخش‌های صحنه‌ای و میهمان، به کوشش انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت و با همکاری مرکز هنرهای نمایشی در تهران و به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها