یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸
چرا رییس جمهورهای آمریکا به حملات پیش‌دستانه می‌اندیشند؟

کتاب «نومحافظه‌کاری و سیاست خارجی یک جانبه‌گرای آمریکا» نوشته علی‌اکبر جعفری و حسین بکویردی با تمرکز بر عملکرد رییس جمهورهای ایالات متحده آمریکا سیاست‌های خارجی و حملات پیش‌دستانه این دولت را تحلیل کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سیاست خارجی آمریکا پس از جنگ سرد توسط عده‌ای از روشنفکران و سیاستمداران تندرو به سمت اهداف خاصی سوق داده شد. این افراد که با عنوان گروه «نومحافظه‌کاران» یا «نئوکان‌ها» معروف‌اند، تمایلات جنگ طلبانه‌ای از قبیل دخالت نظامی به صورت حمله پیش‌دستانه و تغییر رژیم‌های ناهمسو با منافع آمریکا با توجیه دموکراسی‌سازی با ابزار و قوه قهریه دارند و معتقد به سیاست خارجی یک‌جانبه‌گرا و تهاجمی‌اند.

همچنان‌که این کتاب بیان می‌کند، دوران ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش یکی از سیاه‌ترین دوران ریاست جمهوری تاریخ آمریکاست. در این دوره تحت تاثیر افکار و اندیشه‌های نومحافظه‌کاران یک‌جانبه‌گرایی فزاینده سمت‌گیری سیاست خارجی آمریکا را مشخص می‌کرد، بر این اساس سمت‌گیری دکترین جنگ پیشگیرانه و پیش‌دستانه خلق شد و تفسیر وسیع و توسعه‌طلبانه از منشور ملل متحد جای تفسیر سنتی را گرفت.

این پژوهش بیان می‌کند که بر اساس تفاسیر یاد شده، نومحافظه‌کاران حاکم بر ایالات متحده به خود حق دادند قبل از آن‌که تجاوز عینی شکل‌گیرد در عملیات نظامی پیش‌دستی کنند و به منطقه آسیای جنوب غربی لشکرکشی نظامی داشته باشند.

مولفان کتاب ضمن بررسی رویکردهای سیاست ایالات متحده آمریکا در دو دهه اخیر و بیان متغییرهای آن، به ارزیابی چرایی سیاست یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا پرداخته‌اند. آن‌ها بر این اساس که دولت ایالات متحده آمریکا در 60 سال اخیر توانسته بیشترین تاثیر را در معادلات جهانی داشته باشد به پژوهش در سیاست‌های این کشور تمرکز ویژه‌ای داشتند و نظریه‌های دفاعی و حملات نظامی آن‌ها را با نگاهی علمی تحلیل کرده‌اند.

با وجود آن‌که در بررسی آثار مربوط به سیاست خارجی آمریکا و استراتژی‌های کلان این کشور در صحنه بین‌المللی آثار و تالیفات متعددی وجود دارد، مولفان این اثر کوشیده‌اند موضوع مورد بحث را از دیدگاه‌های مختلف ارزیابی کنند. در این اثر بر ریشه‌ها و مبانی فکری رییس جمهوری‌های ایالات متحده آمریکا در سیاست خارجی تمرکز دارد که پیش از این کمتر به آن توجه شده است.

کتاب «نومحافظه‌کاری و سیاست خارجی یک جانبه‌گرای آمریکا» مهم‌ترین متغیرهای سیاست خارجی آمریکا را بر پایه عواملی نظیر نفوذ لابی صهیونیستی، ویلسونیسم و تفکر نومحافظه‌کاری پژوهش می‌کنند.

مباحث کتاب در سه بخش و فصول متعددی تنظیم شده‌اند. کلیات، نفوذ لابی صهیونیستی و ویلسونیم بر سیاست خارجی آمریکا و تاثیر تفکر نومحافظه‌کاری بر سیاست خارجی یک‌جانبه‌گرای آمریکا در خاورمیانه عنوان بخش‌های این کتاب هستند.

نخستین چاپ کتاب «نومحافظه‌کاری و سیاست خارجی یک جانبه‌گرای آمریکا» را انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی با شمارگان هزار و 500 نسخه در 324 صفحه به بهای 10 هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها