شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸
برآمدن صفویان و بازسازی دولت فراگیر ملی در ایران کتاب شد

«برآمدن صفویان و بازسازی دولت فراگیر ملی» به‌قلم هوشنگ طالع با استفاده از منابع تاریخی و ارجاع به تاریخ‌‌ نوشته‌های دوران صفوی تا دوران معاصر منتشر شد. نویسنده در این کتاب چگونگی به‌قدرت رسیدن صفویان در ایران را با «دیدی نو بر شناسایی تاریخ» تشریح کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «برآمدن صفویان و بازسازی دولت فراگیر ملی» به‌قلم هوشنگ طالع در هفت گفتار با عنوان‌های «پیدایی دولت عثمانی»، «برآمدن صفویان»، «خان‌گاه صفی»،  «بازسازی دولت فراگیر ملی»، «تجاوز عثمانی به سرزمین‌های ایران»، «قراردادهای مرزی ایران و عثمانی (دوران عثمانی)» و «شاه‌عباس بزرگ؛ ایران در چکاد نیرومندی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی» می‌پردازد و به چگونگی روی کار آمدن صفویان و رویارویی‌هایی که با عثمانیان داشتند و در نتیجه اتفاقاتی که به تشکیل دولتی فراگیر در ایران منجر شد، اشاره می‌کند. 

در بخشی از کتاب آمده است: «با فروپاشی امپراتوری رم شرقی و شکل‌گیری حکومت عثمانی در غرب ایران زمین، پدیده نوینی در کنار مرزهای باختری ایران سربرآورد. سیاست وجودی و ادامه حیات حکومت مزبور، برپایه تجاوز و گسترش ارضی نهاده شده بود. حکومت عثمانی، بیش از سه سده، در حال تجاوز به سرزمین ایرانیان و نبرد با ملت ایران و دولت‌های این سرزمین بود.»

برخی گفتارهای کتاب، بخش‌بندی شده‌اند. گفتار دوم کتاب «برآمدن صفویان» را در دو بخش «از شیخ صفی تا شیخ جنید» و «از سلطان جنید تا شاه اسماعیل» بررسی می‌کند. «خان‌گاه صفی» نیز دربردانده دو بخش «پایگاه اجتماعی و پیروان خان‌گاه صفی» و «تور و ترک، توران و ترکان» است.

گفتار ششم کتاب، بخش‌های «نخستین قرارداد مرزی (در غرب ایران‌زمین‌ (صلح آماسیه))»، «جنگ‌های 20 ساله (سرآغاز تجزیه بخش‌هایی در غرب ایران‌زمین)» و «از قرارداد آماسیه تا قرارداد زهاب» را شامل می‌شود. گفتار هفتم کتاب 11 بخش عمده دارد که هر کدام زیرعنوان‌های دیگری دارند.

«کودکی و نوجوانی پرفراز و نشیب»، «بازسازی دولت فراگیر ملی (سرکوب عثمانیان و ازبکان)»، «ویژگی‌های برجسته دوران شاه عباس»، «اصلاحات داخلی»،‌ «الگویی برای جامعه»، «شاه عباس، پاس‌دار فرهنگ ایران‌زمین»، «پاس‌داشت جشن‌های ملی»، «شادی برای مردم»، «شاه‌عباس و مردم»، «آیین سپاه‌داری» و «معماری و شهرسازی و آبادانی» بخش‌های یازده‌گانه گفتار هفتم کتاب به‌شمار می‌روند.

در بخش «جشن آب‌ریزان (تیرگان)» نوشته شده است: «جشن آب‌ریزان تا دوران شاه عباس، در گوشه و کنار ایران برپا بود. شاه عباس این جشن را دوباره زنده کرد و به آن گستره سراسری داد. نویسنده عالم‌آرای عباسی در رخ‌دادهای سال 1020 مهی (25 اسفند 989 تا 12 اسفند 990 خورشیدی) می‌نویسد: در اوایل تحویل سرطان که به عرف اهل عجم و شگون کسری و جم، روز آب‌پاشان است، به اتفاق در چهارباغ صفاهان تماشای آب‌پاشان فرمودند و در آن روز زیاده از صدهزار نفس از طبقات خلایق وضیع و شریف در خیابان چهارباغ جمع آمده به یکدیگر آب می‌پاشیدند. از کثرت خلایق و بسیاری آب‌پاشی، زاینده‌رود خشکی پذیرفت و فی‌الواقع غریب است...»

چاپ نخست کتاب «برآمدن صفویان و بازسازی دولت فراگیر ملی» به‌قلم هوشنگ طالع در 206 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 6 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سمرقند راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها