سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷
کتاب «درس تجربه» در بوته نقد «پندی فهم نشده»

کتاب «پندی فهم نشده» تالیف عباس سلیمی‌نمین از سلسله کتاب‌های در بوته نقد موسسه خانه کتاب است که به نقد و بررسی کتاب «درس تجربه» مجموعه خاطرات ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رییس جمهوری ایران می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب به نقد و بررسی کتاب «درس تجربه» مجموعه خاطرات ابوالحسن بنی‌صدر، اولین رییس جمهوری ایران می‌پردازد و بعد از ذکر زوایای مختلف زندگی سیاسی بنی‌صدر با نگاهی نقادانه کتاب خاطرات وی را بررسی می‌کند. 

در بخشی از کتاب آمده است: «ابوالحسن بنی‌صدر در همدان به دنیا آمد. او در دانشگاه تهران در رشته‌های اقتصاد و حقوق اسلامی تحصیل کرد. بنی‌صدر در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب، به عنوان یک ناسیونالیست اسلامی پرشور و اقتصاددان انقلابی با ایراد سخنرانی و چاپ و انتشار مقالات و کتب تالیفی خود، به مبارزه با حکومت شاه پرداخت. او در سال 1358 به عنوان نخستین رییس جمهوری ایران انتخاب شد و در نهایت در خرداد 1360 پس از چندی تنش با اعضای حزب جمهوری اسلامی، با عنوان عدم کفایت سیاسی توسط مجلس شورای اسلامی از مقام خود عزل شد.» 

کتاب «پندی فهم نشده» شامل دو بخش است. بخش نخست به بررسی کتاب خاطرات بنی‌صدر با عنوان «درس تجربه» می‌پردازد. در این بخش بعد از ذکر زندگینامه بنی‌صدر، وقایع و حوادث قبل و بعد از انقلاب روایت می‌شود. بخش دوم دربردارنده نقد و نظر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران درباره کتاب بنی‌صدر است. 

در بخشی از «پندی فهم نشده» درباره نقد کتاب «درس تجربه» آمده است: «از جمله تعارضات جدی‌ای که آقای بنی‌صدر با آن مواجه است، همین قدرت‌طلبی است، زیرا از یک‌سو قدرت را از هر نوعش(خیر یا شر) اصولاًًً بد می‌داند!! اما از دیگر سو برای کسب و حفظ قدرت با شیطانی‌ترین نیروها وحدت می‌کند. ایشان برای فرار از این تعارض به زعم خود خواسته است با تحریف تاریخ حل مشکل کند، لذا با یک‌سری صغری و کبری کردن‌ها، مدعی می‌شود دکتر بهشتی به دست امام به شهادت رسیده است.» 

چاپ نخست کتاب «پندی فهم نشده» تالیف عباس سلیمی‌نمین در 124 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای چهار هزار تومان با مشارکت دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران از سوی موسسه خانه کتاب روانه بازار کتاب‌های تاریخی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها