چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۵
رحیم‌پور: نوشته‌های بهمن سرکاراتی هم‌سنگ با آثار مهرداد بهار است

مهدی رحیم‌پور، پژوهشگر فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره زنده‌یاد بهمن سرکاراتی گفت: سرکاراتی از استادان برجسته حوزه‌های فرهنگ، زبان‌های باستانی و اسطوره به‌شمار می‌رفت و آثار وی را می‌توان هم‌سنگ با کتاب‌های مهرداد بهار دانست.-

رحیم‌پور به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: سرکاراتی از استادان برجسته، دانشمند و از افتخارات دانشگاه تبریز در حوزه زبان‌های باستانی و اسطوره‌شناسی به‌شمار می‌رفت که از لحاظ نوع کار و آثار می‌توان وی را با مهرداد بهار، نویسنده و پژوهشگر حوزه اسطوره مقایسه کرد.

پژوهشگر فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: هنگامی‌که دانشجوی این استاد بودم، وی را فردی مهربان، باسواد و متواضع دیدم که در نگاه نخست شخصیتی جدی داشت. متاسفانه این استاد در سال 1385، به‌دلایلی از دانشگاه بازنشسته و پس از آن منزوی شد و کمتر به تدریس ادامه داد و بیشتر زمانش را به مطالعه می‌گذراند.

وی ادامه داد: تخصص زنده‌یاد سرکاراتی در حوزه‌های اسطوره‌شناسی و حماسه‌های ایرانی وی را مرجع مهمی برای دانشجویان و علاقه‌مندان به این رشته‌ها کرده بود و مقاله‌های بسیار وی نشان از قدرت دانش و تسلط در این حوزه‌ها داشت. از سوی دیگر آگاهی به زبان انگلیسی و فرانسه باعث شد تا استاد ترجمه‌های بسیار مهمی در حوزه اسطوره و زبان‌های باستانی انجام دهد. از این ترجمه‌ها می‌توان به «مقدمه‌ای بر فلسفه‌ای از تاریخ» به‌قلم «میرچا الیاده» و «دین ایرانی بر پایه متن‌های معتبر یونانی» از «امیل بنونیست» اشاره کرد.

رحیم‌پور درباره زندگی زنده‌یاد سرکاراتی گفت: وی متولد 1316 در تبریز بود و پس از پایان تحصیلات دوران ابتدایی و متوسطه در مدرسه‌های اسدی تبریز و امیرخیزی، در سال 1339 از دانشگاه تبریز مدرک كارشناسی زبان و ادبیات فارسی دریافت كرد. پس از آن در سال 1345 از مدرسه زبان‌های شرقی دانشگاه لندن مدرک كارشناسی‌ارشد فرهنگ و زبان‌های باستانی را اخذ کرد و یک سال بعد در سال 1346 در گروه زبانشناسی دانشگاه تبریز استخدام شد.
 
این پژوهشگر افزود: سرکاراتی در سال 1349 از دانشگاه تهران دكترا گرفت و سال 1351 به مرتبه دانشیاری رسید و از سال 1370 به عضویت فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد. مدتی نیز معاونت علمی آن‌جا را بر عهده داشت. پس از بازنشستگی از دانشگاه، فیش‌برداری کتابی درباره رستم را در دست کار داشت.
 
رحیم‌پور در پایان با اشاره به دیگر آثار این استاد بیان کرد: ترجمه بخش‌هایی از اوستا به فارسی با عنوان «اوستا از دیدگاه نو»، «سایه‌های شكار شده» گزیده‌ای از مقاله‌های فارسی، همچنین مقاله‌ها و سخنرانی‌هایی در حوزه‌های مختلف زبان‌های باستانی ادبیات فارسی و اسطوره‌شناسی در مجله‌ها، دانشگاه‌ها و مراكز علمی داخل و خارج از كشور دیگر فعالیت‌های اوست.

زنده‌یاد بهمن سرکاراتی در نخستین ساعت‌های چهارشنبه (29 خردادماه) پس از تحمل یک دوره بیماری قلبی دار فانی را وداع گفت، پیکر وی پنجشنبه (30 خردادماه) ساعت 9 در تبریز تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها