یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
حقیقتی برای افسانه‌زدایی از سیاست نفت

علیرضا طیب ترجمه «کتاب مرجع سیاست نفت» را به پایان رساند و آن را برای چاپ و نشر به موسسه مطالعاتی ابرار معاصر تهران سپرد. به گفته وی این اثر درپی افسانه‌زدایی از بازار جهانی نفت در عرصه عرضه و تقاضاست.-

مترجم آثار تخصصی علوم سیاسی و روابط بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: این اثر مجموعه مقالاتی را درباره بازارهای نفتی دربر دارد که در سال2012 از سوی «رابرت لونی» گردآوری و توسط انتشارات راتلج منتشر شده است.

طیب مطالب جامع و نظریات کل‌نگر این اثر را از  نقاط تمایز آن با سایر مکتوبات این حوزه دانست که او را به ترجمه این اثر واداشته است و گفت: بررسی ساز و کارهای سیاسی نفت و مسایل مرتبط با آن موضوع اصلی این نوشتارند.

وی افزود: مضامین کتاب در 29 بخش و پنج فصل با عناوین «وجوه سیاسی عرضه نفت»، «پاسخ‌ها یا واکنش‌های سیاسی»، «نفت و قدرت سیاسی»، «مطالعه موردی یا نمونه‌پژوهی کشورهای مختلف» و «مسایل اصلی آینده نفت» آرایش یافته‌اند.

طیب هدف اصلی مولف اثر را تبیین حقیقتی که دربازارهای نفتی در حوزه عرضه و تقاضا وجود دارد، معرفی کرد و گفت: او کوشیده به‌گونه‌ای به افسانه‌زدایی درباره نفت و سیاست‌های بین‌المللی آن بپردازد. مخاطبان با مطالعه این اثر در می‌یابند «کتاب مرجع سیاست نفت» بدون سوگیری‌های سیاسی و ارزشی می‌کوشد شناختی عینی از پیچیدگی‌ها و ظرافت‌هایی که در تفاسیر و سیاستگذاری‌های نفتی جریان دارند، ارایه دهد.

وی مسایل مطرح در عرصه نفت، ژئوپلتیک نفت، نحوه مدیریت شبکه‌های ملی در برابر شرکت‌های بین‌المللی نفتی، بحث به اوج رسیدن استخراج نفت که از آن پس نظیر فواره سرنگون می‌شود، ستیزها و بی‌ثباتی‌های شرکت‌های نفتی و اصلاحاتی که بازار جهانی نفت به آن احتیاج دارد را از  مباحث «کتاب مرجع سیاست نفت» معرفی کرد.

مترجم اثر عنوان کرد: مولف در بخش نمونه‌پژوهی به بررسی سیاست‌های نفتی کشورهای عراق، ایران، ایالات متحده، عربستان، مصر و لیبی پرداخته است.

طیب دانشجویان روابط بین‌الملل و رشته‌های علوم سیاسی را از جمله مخاطبان این کتاب تخصصی دانست و گفت: نسخه اصلی کتاب در حجمی حدود 450 صفحه منتشر شده بود و تصور می‌کنم نسخه فارسی به زودی در حجمی حدود 900 صفحه منتشر و روانه بازار کتاب شود.

علیرضا طیب متولد سال 1339 در تهران است. او تاکنون بیش از پنجاه عنوان کتاب در حوزه علوم انسانی به ویژه سیاست، ترجمه کرده و حدود دویست عنوان مقاله در نشریات علمی و دانشگاهی منتشر کرده است. 

وی تحصيلات خود را در رشته علوم سياسي(كارشناسی) و روابط بين‌الملل(كارشناسي ارشد) در دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران به انجام رساند. بيش از 10 سال سرپرستي بخش پژوهش و ترجمه نشريه علمي ـ ترويجي اطلاعات سياسي ـ اقتصادي را عهده­دار بود.

طیب صاحب بيش صد عنوان مقاله در نشريات علمي و ژورناليستي و آثار متعددي در زمينه علوم سياسي و روابط بين­الملل و علوم اجتماعي است كه از آن میان مي­توان به «ديدگاه­هايي درباره سياست جهان»، «هزار توي فناوري اطلاعات»، «نظريه و زيرنظريه در روابط بين­الملل»، «ماهيت متحول سياست خارجي»، «چارچوبي تازه براي تحليل امنيت»، «مفاهيم اساسي در روابط بين­الملل»، «آشوب در سياست جهان» و «نهادهاي مردم­سالار قانون­گذاري» اشاره کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها