چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
نقش پاسداران در دفاع مقدس با انتشار خاطرات آنان شناخته می‌شود

حجت‌الاسلام علی حسین‌پور، مدیر انتشارات جنات فکه گفت: انتشار خاطرات پاسداران، به شناخت بهتر جامعه از شیوه و منش زندگی و نقش آنان در دفاع مقدس آنان کمک می‌کند. کانون پاسداران اهل قلم هم می‌تواند ناشران و موسسه‌های خصوصی را در این کار یاری کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشار خاطرات خود نوشت و دیگر نوشت از پاسداران تاثیرگذار در دفاع مقدس در سال‌های اخیر از سوی موسسه‌ها و ناشران گوناگون در حال انجام است.

موسسه و انتشارات جنات فکه در تازه‌ترین اقدام خود کتابی را با عنوان «یادداشت‌های فرمانده» منتشر کرد که به یادداشت‌های سردار سرلشکر پاسدار شهید دکتر مجید بقایی، فرمانده قرارگاه کربلا می‌پردازد.

این یادداشت‌ها که در سال 1361 به‌صورت روزنگار نوشته شده است، به مناسبت نخستین کنگره بزرگداشت شهید مجید بقایی در قالب کتاب منتشر شد.

مقدمه «یادداشت‌های فرمانده» یادآور شده است که یادداشت‌های روزنوشت این سردار شهید از سوی برادرش حمید بقایی در اختیار ناشر قرار گرفته است. در پایان مقدمه این کتاب آمده است: «نام شهیدان سپهبد علی صیاد شیرازی، سرلشکر حسن باقری، سردار حاج حسین خرازی، سردار حاج احمد کاظمی، سردار مصطفی ردّانی‌پور و دیگر فرماندهان جنگ در سطر سطر این یادداشت‌ها، بار‌ها به چشم می‌خورد...»

حجت‌الاسلام علی حسین‌پور، مدیر موسسه و انتشارات جنات فکه درباره ضرورت تالیف این‌گونه آثار توضیح داد: به یقین انتشار خاطرات روز نوشت پاسداران، به شناخت بهتر جامعه از شیوه و منش زندگی آنان کمک می‌کند. انتشارات جنات فکه می‌کوشد تا به این‌گونه یادداشت‌ها دست یابد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا ثبت خاطرات سرداران اثرگذار در دفاع مقدس که در قید حیاتند نیز در دستور کار این موسسه قرار دارد؟» گفت: ثبت این‌گونه خاطرات و یادداشت‌ها مستلزم همکاری این پاسداران است. بسیاری از این افراد حاضر به همکاری با موسسه نیستند.

حجت‌الاسلام حسین‌پور در این‌باره افزود: بخشی از این نبود همکاری مربوط به نداشتن فرصت است و بخشی هم به فرهنگ جبهه باز می‌گردد که هنوز هم با پاسداران همراه است. بر این مبنا، آن‌ها تمایلی به شرح رشادت‌هایی که در طول جنگ تحمیلی از خود نشان داده‌اند ندارند.

مدیر موسسه و انتشارات جنات فکه با اشاره به مصاحبه‌هایی که با سردار شهید حسن تهرانی مقدم از سوی این انتشارات انجام شده بود، گفت: ما این مصاحبه‌ها را با محوریت سردار شهید احمد کاظمی انجام داده‌ایم و در طول مصاحبه، شهید تهرانی‌مقدم برای بیان آن‌چه خود در دفاع مقدس به انجام رسانده‌ بود، رضایت نداشت.

حجت‌الاسلام حسین‌پور در پاسخ به این سوال که «کانون پاسداران اهل قلم چگونه می‌تواند ناشران و موسسه‌های خصوصی را در این زمینه یاری دهد؟» گفت: کانون پاسداران اهل قلم در این زمینه می‌تواند نقش موثری ایفا کند. به این صورت که خاطرات این پاسداران از سوی کانون پاسداران اهل قلم در قالب تاریخ شفاهی و انجام مصاحبه‌های گوناگون ثبت شود و در اختیار ناشران قرار بگیرد.

مدیر موسسه و انتشارات جنات فکه ادامه داد: ناشران و موسسه‌های خصوصی نیازمند حمایت‌های معنوی و پژوهشی معاونت فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ هستند و با همکاری متقابل می‌توان به نتایج بهتری در این زمینه دست یافت.

کتاب یادداشت‌های فرمانده را انتشارات «جنات فکه» در قطع رقعی و 200 صفحه، با شمارگان سه‌هزار و به‌بهای 90 ‌هزار ریال روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها