پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸
میراث طبیعی و فرهنگی در کتابی تفسیر می‌شود

ترجمه کتاب «تفسیر: برای قرن بیست‌ویكم (اصول پانزدگانه راهنما برای تفسیر میراث طبیعی و فرهنگی)» نوشته «لَری بِک» و «تِد كِیبل» منتشر می‌شود. آشنا کردن گردشگران با تاریخ و گذشته آثار و مکان‌های گردشگری از اهداف اصلی این کتاب است.-

بهرام نکویی‌صدری درباره این کتاب جدیدش به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: ترجمه کتاب «تفسیر: برای قرن بیست‌ویكم (اصول پانزدگانه راهنما برای تفسیر میراث طبیعی و فرهنگی)» نوشته «لَری بِک» و «تِد كِیبل» را با همکاری الهام فهرست، کارشناسی‌ارشد مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی به‌پایان رساندم و به‌زودی از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر خواهد شد. 

نويسنده كتاب‌های درسی ژئوتوریسم كشور بیان کرد: بخش‌های کتاب به 15 اصل اساسی این حوزه اشاره کرده و کتاب با عنوان‌های «جرقه فکری»، «تفسیر در عصر اطلاعات»، «اهمیت داستان‌سرایی»، «ایجاد انگیزش»، «تفسیر کل‌گرایانه»، «تفسیر برای کل رده‌های سنی»، «زنده ساختن گذشته»،‌ «ابداع ابزار مکانیکی با فن‌آوری نوین»، «به‌قدر کفایت كافی است»، «شیوه فنی مقدم بر هنری»، «ترکیب روش‌های مختلف تفسیر»، «مساعدت و برقراری ارتباط جذاب»، «تفسیر زیبایی»، «عرضه بهترین تجارب» و «شور و شوق» دسته‌بندی شده است.

وی با بیان این‌که تفسیر به مردم کمک می‌کند در صنعت گردشگری به مسایل بیشتر توجه کنند، توضیح داد: تفسیر داستان پشت‌سر تاریخ یا منظره طبیعی یک ناحیه را بیان کرده و فرایندی است که باعث می‌شود مردم بتوانند فراتر از آن‌چه وجود دارد، ببینند. مفسران با انتقال مفاهیم به درک ارزش مکان بر فراگیری مناسب‌تر تاثیر می‌گذارند.

این مدرس دانشكده علوم گردشگری دانشگاه علوم و فرهنگ به مخاطب کتاب اشاره کرد و افزود: این کتاب برای دانشجویان، پژوهشگران، مدیران گردشگری و موزه‌های مرتبط با محیط زیست و زیست‌شناسی، علوم زمین، جغرافیا، به‌علاوه تمامی فعالان و علاقه‌مندان حوزه آموزش مردم مانند «NGO»ها و طلاب حوزه‌های علمیه قابل استفاده است.

نکویی‌صدری با اشاره به شیوه‌های تفسیر کتاب گفت: در این کتاب تفسیر به شکل‌های مختلفی ارایه می‌شود؛ تفسیر حضوری از سوی مفسران، برنامه‌هایی در قالب اجرای گفت‌وگوها، نمایش‌ها، نمایش عروسکی، زنده‌سازی تاریخ، داستان‌سرایی، پیاده‌روی در طبیعت و برگزاری تور گردش در طبیعت برخی از شیوه‌های تفسیر به‌شمار می‌روند.

این نویسنده در پایان سخنانش افزود: تفسیر از شیوه‌های نوین در گردشگری است که از 70 سال پیش در آمریکا شکل گرفت و نخستین کتاب درباره آن نوشته شد، این روش در اروپا نیز از 50 سال قبل آغاز شده و بسیار اهمیت دارد تا در ایران به تفسیر در حوزه گردشگری توجه ویژه‌ای شود.

بهرام نکویی‌صدر متولد 1352، دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد رشته جغرافیا گرایش ژئومورفولوژی از دانشگاه تهران است. از کتاب‌های وی می‌توان به «اقلیم و هوازدگی»، «زمین‌گردشگری» و ترجمه کتاب‌های «ژئوتوریسم (جهانی)»، «زمین‌شناسی کانسارهای تیتانیوم» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها