سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
«فرهنگ واژگان علوم اجتماعی» همچنان رکورد دار است

«فرهنگ واژگان علوم اجتماعی» اثر شیوا شکاری همچنان پرفروشترین اثر انتشارات جامعه‌شناسان در نمایشگاه کتاب است.-

شیوا شکاری، مدیر مسوول انتشارات جامعه‌شناسان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که این مرکز نشر به شکل تخصصی در حوزه علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی، علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری فعالیت دارد، اظهار کرد: با وجود نوسانات بازار کاغذ و بحران‌هایی که ناشران با آن‌ها مواجه بوده‌اند، تاکنون هیچ کتاب غیرتخصصی چاپ نکرده‌ایم.

وی با بیان این که در این غرفه بیش از 400 عنوان کتاب عرضه می‌شود، گفت: اغلب آثار به چاپ‌های متعدد رسیده‌اند و امسال با حدود 65 عنوان کتاب جدید به نمایشگاه آمده‌ایم.

شکاری سومین چاپ «فرهنگ واژگان علوم اجتماعی» که از جمله آثار اوست، پرفروش‌ترین اثر انتشارات جامعه‌شناسان دانست.

این مترجم حوزه علوم اجتماعی گفت: به طبع مسایل اقتصادی کشورمان که تمامی حوزه‌های زندگی را تحت تأثیر قرار داده، حوزه نشر هم از این موضوع بی‌تأثیر نبوده و طبیعتا ما هم شرایط‌‌مان مانند سال‌های قبل نیست و با آن‌که با دست پر و قدرت زیادی به نمایشگاه آمدیم و انتظار استقبال و خریدهای بیشتری را داشتیم، این اتقاف رخ نداد، با وجود این  همچنان خوش‌بین هستم. 

مدیر مسوول انتشارات جامعه‌شناسان در پاسخ به این سوال که نمایشگاه امسال و آثار سایر ناشران را چگونه دیده‌است؟ گفت: متاسفانه وجهه اقتصادی کار در حوزه کتاب به شدت بر وجهه فرهنگی و علمی آن غلبه یافته است. اکنون انواع و اقسام نسخه‌های قرآنی، کتاب‌های فالنامه، حافظ، کتاب‌های آشپزی و ... حتی در غرفه‌های دانشگاهی هم جای گرفته‌اند و محال است در غرفه‌های تخصصی نیز کتابی معمولی و همه‌پسند پیدا نکنیم. 

وی افزود: مخاطبان نمایشگاه به طور کلی در دو دسته قابل بررسی‌اند؛ نخست گروهی که در پی منابع کنکور و آزمون‌های کارشناسی ارشد و ادامه تحصیل‌اند و در ماه‌های نزدیک به نمایشگاه اثری تهیه نمی‌کنند تا در نمایشگاه از تخفیف‌های نمایشگاهی استفاده کنند، اما آن‌ها هم سردرگم ‌اند چون لیستی از منابع ناشران گوناگون در دست دارند و ناچارند در غرفه‌ها و سالن‌های گوناگون در جست‌وجو باشند؛ چرا که تمامی ناشران تخصصی در بخش دانشگاهی شرکت نکرده‌اند. 

شکاری بیان کرد: دسته دیگر از مخاطبان مسوولان کتابخانه‌ها و افراد در پی مطالعات شخصی‌اند، این مخاطبان شخصی کتاب‌های مورد نیاز خود را می‌یابند اما قیمت‌ها بالا رفته و به طبع توان خرید آن‌ها هم کاهش یافته است. امیدوارم با افزایش حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و افزایش بهای بن کارت‌ها و بن‌های خرید کتاب دانشجویی قدرت خرید کتاب توسط این قشر افزایش یابد. 

این پژوهشگر علوم اجتماعی معتقد است: حق این است که از مخاطبان اصلی نمایشگاه که عموم مردم‌اند، حمایت شود. ناشران هم باید با رفتارهای انعطاف‌پذیرانه‌تر در ارایه آثار از این قشر حمایت کنند و با استقبال گرم‌تر حضور مخاطبان را ارج نهند. باید همگی دست به دست هم دهیم و موضوع فرهنگ مقاومتی را ادامه دهیم و به آن پایبند باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها