شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
انتشار کتابی برای شناخت دقیق عالم و کهکشان‌ها

«شناخت عالم» یکی از منابع مهم اخترشناسی است که گام به گام با مخاطب برای شناخت بهتر جهان و آن‌چه در کهکشان‌هاست به پیش می‌رود. ویرایش جدید این کتاب با ترجمه شهاب صقری منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ایده نگارش نسخه اصلی کتاب «شناخت عالم» از دهه 80 میلادی آغاز شد؛ زمانی که ویلیام جی کافمان، اخترشناسی که جایزه‌ نگارش کتاب‌های فیزیکی را برده بود، به این فکر افتاد راهی برای شناساندن دانش اخترشناسی به دانش‌آموزان بیابد و این‌گونه شروع به نگارش کتابی در این حوزه کرد.

نخستین ویرایش این کتاب با عنوان «Universe» در سال 1985 منتشر شد؛ کتابی تمام رنگی برای آموزش نجوم که در همان سال به فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌ها راه یافت و بعد از مدت اندکی به مرجع تدریس اخترشناسی در آموزشگاه‌ها و دانشکده‌ها تبدیل شد.

این کتاب به مخاطب کمک می‌کند با دانش پایه علم اخترشناسی آشنا شود و اطلاعاتی را کسب کند که در کمتر منبعی به آن اشاره شده است. فصل نخست این کتاب از توصیفی ساده از روش علمی و تفاوت نظریه و فرضیه آغاز می‌شود و کتاب در انتها به مسایل تخصصی اخترشناسی می‌پردازد.

این اثر، بعد از انتشار بارها با ویرایش جدید منتشر شد ولی با مرگ نویسنده‌اش در سال 1994 سرنوشت به‌روز رسانی‌اش در ابهام فرو رفت تا این که یکی از نویسندگان کتاب‌های فیزیک دانشگاهی به نام «راجر فریدمن» این کار را بر عهده گرفت و پس از آن، کتاب با نگرشی جدید بارها ویرایش شد و توانست عنوان «معتبرترین کتاب آموزش اخترشناسی» را در طول سال‌ها حفظ کند.

کتاب «شناخت عالم» ترجمه‌ای است از یکی از آخرین نگارش‌های Universe که مترجم کوشیده با تطابق و به‌روزرسانی علمی راهی کتابفروشی‌های ایران کند.

نویسنده در 30 فصل مختلف این کتاب می‌کوشد مخاطب را با تمامی زیرشاخه‌های دانش اخترشناسی آشنا کند. از همین رو وی در ابتدای هر فصل به تشریح موضوعی خاص می‌پردازد و در پایان، پرسش‌ها و تمرین‌هایی را برای درک بهتر موضوع مطرح می‌کند.

این کتاب برای گروه خاصی از مخاطبان نوشته نشده و گرچه در آن فرمول‌های مختلفی به کار رفته اما این فرمول‌ها در سطحی‌اند که با دانش فراگرفته شده در دوره دبیرستان می‌توان آن‌ها را درک کرد و به کار برد.

«شناخت عالم» نوشته راجر آ فریدمن و ویلیام جی کافمان با ترجمه شهاب صقری به صورت تمام صفحه رنگی در 694 صفحه و به بهای 85 هزار تومان از سوی انتشارات پژواک منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها