شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۲
«آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی» بازچاپ می‌شود

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌مناسبت سی‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کتابچه «آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی» را که امسال دو اثر «گنبد کاووس (قابوس)» و «مسجد جامع اصفهان» به آن افزوده شده است، بازچاپ می‌کند._

مدیر انتشارات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این سازمان به‌مناسبت ایام دهه فجر کتابچه «آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی» یونسکو را که سال گذشته با 13 اثر منتشر کرده بود، امسال با افزودن دو اثر که به‌تازگی به ثبت جهانی رسیده‌اند، بازچاپ خواهد کرد.

فاطمه عظیم‌پور بیان کرد: دو اثر تاریخی که به این کتابچه افزوده شده‌اند، شامل «گنبد کاووس (قابوس)» و «مسجد جامع عتیق اصفهان» است که در سال 1391 به فهرست آثار تاریخی و طبیعی یونسکو افزوده شدند.

وی توضیح داد: آثار آورده شده در چاپ نخست این کتابچه شامل «چغازنبیل»، «تخت جمشید»، «میدان نقش جهان»، «تخت سلیمان»، «پاسارگاد»، «گنبد سلطانیه»، «ارگ بم»، «کتیبه بیستون»، «مجموعه کلیساهای  آذربایجان»، «سازه‌‌های آبی شوشتر»، ‌«بازار تبریز»، «آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی» و «باغ‌های ایرانی» است.

مدیر انتشارات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: «باغ ایرانی پاسارگاد»، «باغ ارم» شیراز، «باغ چهلستون»، «باغ فین» کاشان، «باغ عباس‌آباد» مازندران، «باغ شازده» کرمان، «باغ دولت‌آباد» یزد، «باغ پهلوان‌پور» مهریز و «باغ اکبریه» بیرجند در مجموعه «باغ‌های ایرانی» گردآوری شده‌اند.

عظیم‌پور گفت: 10 شاخصه برای انتخاب آثار تاریخی و طبیعی وجود دارد که هر یک از این اثرها با بیش از دو شاخص پذیرفته شده‌اند. سازه‌ها براساس سال ثبت در یونسکو در این کتابچه آمده است که نخستین آن‌ها در سال 1979 میلادی پذیرفته شد و «باغ‌های ایرانی» هم در سال 2011 به ثبت رسیدند.

چاپ نخست کتابچه «آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی» در 32 صفحه و شمارگان 10 هزار نسخه از سوی اداره برنامه‌ریزی نشر اداره کل روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتشر و رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها