دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷
وفايي: ارایه نظریه‌های جدید در دستور زبان فارسی ضروري است

عباسعلی وفایی از نگارش و تدوین کتابی با عنوان «نقد دستور» خبر داد. وفایی نگاه به نظریه‌های جدید زبانی را در دستور زبان فارسی ضروری دانست و گفت: این کتاب به بررسی دیدگاه‌های مختلف در حوزه دستور زبان فارسی و ارایه شیوه‌های جدیدی در این حوزه اختصاص دارد.-

وفایی درباره این کتاب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: در این کتاب دیدگاه‌های مختلف در حوزه مسایل دستور زبانی نقد شده و در بسیاری از موارد مدل جدیدی ارایه شده است.

وی توضیح داد: در حال حاضر یکی از مشکلات دستور زبان وجود اختلاف‌ در دیدگاه‌ها و نظرها است. این اختلاف از نوع برداشت مولفان نسبت به حوزه‌های زبانی ناشی می‌شود.

این استاد زبان و ادبیات فارسی به برخی از این برداشت‌ها اشاره و تشریح کرد: برخی از مولفان تحت تاثیر دستورهای زبانی سنتی و برخی دیگر تحت تاثیر مکتب‌ها و نظریه‌های جدید زبانی هستند. در این میان نمی‌توان به راحتی گفت کدام گرایش یا دیدگاه صحیح است.

وی ادامه داد: برای مثال در بحث «فعل مرکب» دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که باید همگی آن‌ها نقد و بررسی شود. همچنین اگر دیدگاهی صحیح است، بهتر است با استدلال آن‌را ملاک قرار دهیم و چنان‌چه هیچ‌یک از دیدگاه‌ها صحیح نبود، باید مدل جدیدی برای آن دستور زبانی ارایه شود. 

وفایی در پایان از این پژوهش به عنوان کار جدیدی در این حوزه یاد و تصریح کرد: برخی از این مطالب را طی سال‌های مختلف تدریسم گردآوری و بررسی کرده‌ام و در بسیاری از موارد سعی کرده‌ام مدل جدیدی را ارایه کنم.

به گفته وی کار تدوین این کتاب تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال آینده ارایه می‌شود.

عباسعلی وفایی متولد سال 1344، دکترای زبان و ادبیات فارسی است. وی به مدت سه سال به عنوان رایزن فرهنگی ایران در ازبکستان فعالیت کرده است.

ریاست مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی و دبیری شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، از دیگر فعالیت‌های این پژوهشگر به شمار می‌رود.

تصحیح «دیوان سلمان ساوجی»، تصحیح «مفتاح الاسرار» نوشته‌ محمد آدینه‌ خوارزمی، «تاثیر زبان فارسی بر زبان ازبکی»، «سیمای فرهنگی ازبکستان» و «دانشنامه زبان و ادبیات فارسی قرن 20 ازبکستان» از کتاب‌های وفایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط