دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷

«اولگا گریاسنو» نویسنده برلینی و «ویلمر اورلو زارات» نویسنده اهل بولیوی با جایزه ادبی آنا زگرز سال 2012 تجلیل شدند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، مراسم اهدای این جایزه که از سوی بنیاد آنا زگرز اهدا می شود، در سالگرد تولد این نویسنده در شهر ماینتس برپا شد و هر یک از این دو نویسنده مبلغ هشت هزار یورو به عنوان تجلیل دریافت کردند.

گریاسنوا متولد 1984 در باکوی آذربایجان فارغ التحصیل انستیتو ادبیات آلمانی شهر لایپزیک است. وي سال 2011 موفق به کسب بورسیه ادبی بنیاد روبرت بوش نیز شد. رمان «مرد روسی کسی است که درختان غان را دوست دارد» نخستین رمان این نویسنده است که پیش‌تر جایزه ادبی «کلاوس – کوهنه» را برای وی به ارمغان آورد. 

داستان رمان «مرد روسی کسی است که درختان غان را دوست دارد» در مورد کودکی به نام ماشا است که اوایل آخرین دهه قرن بیستم در نسل‌کشی خونین ارمنستان به آلمان می‌گریزد و در آلمان به پنج زبان مسلط می شود و اندکی بعد در فرانکفورت دوست خود را از دست می‌دهد تا آن که با فاش شدن اصلیتش روند زندگی اش دستخوش تغییری بزرگتر می‌شود. 

ویلمر اورلو زارات دیگر برنده این جایزه متولد 1975 در لاپاز است. از نخستین رمان این نویسنده با نام «موندو نگرو» در کشور بولیوی با اهدای جایزه بهترین نخستین رمان قدردانی شد با این حال تا کنون هیچ یک از رمان ها و داستان های این نویسنده به آلمانی برگردان نشده اند. 

جایزه ادبی آنا زگرز از سال 1995 از سوی بنیادی با همین نام به نویسندگان جوان آلمانی زبان و کشورهای آمریکای لاتین اهدا می شود. این جایزه به نام آنا زگرز نویسنده متولد شهر ماینتس که از سال 1900 تا 1983 می زیست نامگذاری شده است. وی سال 1933 از دست نازی ها به مکزیک گریخت.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها