سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۰
تعاونی ناشران استانی، مسوول پخش‌ کاغذ شود

مدیر انتشارات «فرسار» شهرستان ارومیه از استان آذربایجان غربی خواستار پخش مستقیم کاغذ از سوی تعاونی ناشران استانی شد تا از این طریق، دست واسطه‌ها کوتاه و قیمت کاغذ در تمام کشور یکسان شود.-

شیوا فرسار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که با وجود تشکیل تعاونی ناشران در این استان، هنوز هیچ فعالیتی از سوی آنان انجام نمی‌شود و در عمل، از وجود و نحوه فعالیت این تعاونی بیشتر ناشران مطلع نیستند، اظهار کرد: اکنون در شهرستان ارومیه یک فروشنده، متصدی فروش کاغذ‌های وارداتی به نرخ دلخواه است و با سرمایه شخصی، کاغذ را از وارد کنندگان خریداری می‌کند.

وی افزود: متاسفانه نوسان شدید قیمت کاغذ که اکنون در یک قیمت بالا متوقف شده است، باعث شده در هر شهرستان هزینه چاپ و تولید کتاب متغیر باشد و این تفاوت قیمت به ضرر ناشران شهرستانی است. 

مدیر انتشارات فرسار با اشاره به ضرورت یکسان‌سازی قیمت کاغذ در تهران و شهرستان‌ها از طریق فعال کردن تعاونی ناشران استانی، عنوان کرد: نداشتن دستگاه‌های تمام اتوماتیک صحافی و انتشار یک نوبت کتاب با شمارگان هزار نسخه، هزینه چاپ کتاب در این شهرستان را افزایش داده است.

 فرسار  با اشاره به مشکل بزرگ توزیع، پخش و معرفی تازه‌های کتاب ناشران شهرستانی عنوان کرد: در همین باره پیشنهادی را  به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارومیه مبنی بر در اختیار گذاشتن مکانی به صورت فروشگاه و نمایشگاه ثابت برای معرفی تازه‌های کتاب عرضه کرده‌ایم. بر اساس این پیشنهاد قرار بود فقط مکان از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهیا شود و ناشران تازه‌های کتاب خویش را در غرفه‌های دایمی یا ویترین‌های مشخص فروشگاهی عرضه کنند اما این اداره به دلیل نداشتن بودجه و چند مشکل دیگر، این پیشنهاد را رد کرد.

وی درباره مشکلات پخش کتاب در شهرستان ارومیه گفت: متاسفانه وجود نداشتن مرکز پخش ثابت در استان‌ها باعث می‌شود مراکز پخش تهرانی با ارایه درخواست تخفیف‌های 50 تا 70 درصدی، ناشران شهرستانی را با مشکل اقتصادی روبه‌رو کنند و در عمل، کتاب‌های آنان در بازار کتاب دیده نشود.

فرسار افزود: به عنوان مثال، هزینه چاپ کتاب در شهرستان قم با چاپ یک دور کتاب با شمارگان پنج هزار نسخه برای انتشار کتابی از سوی این انتشارات مبلغ 25 میلیون ریال شد، در حالی‌که قیمت چاپ این کتاب در ارومیه 31 میلیون ریال بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط