چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۷
«مردم‌شناسی و فرهنگ عامه» به بازار کتاب آمد

«مردم‌شناسی و فرهنگ عامه (با تکیه بر فرهنگ عامه مردم ایران)» به‌قلم محمدعلی جهانبخش، به‌تازگی به بازار کتاب آمده است. نویسنده کتاب گفت: فولکلور یا فرهنگ عامه، جریاني فرهنگی، ادبی و هنری به‌شمار می‌آید که هویت‌بخش افراد جامعه است.-

محمدعلی جهانبخش، مردم‌شناس و نویسنده کتاب «مردم‌شناسی و فرهنگ عامه (با تکیه بر فرهنگ عامه مردم ایران)» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: گستردگی، تنوع اجتماعی، جغرافیایی و تاریخی ایران علت وجودی فرهنگ‌های متفاوت در این سرزمین است. فولکلور یا فرهنگ عامه، جریان فرهنگی، ادبی و هنری است که عناصر هویت‌بخشی را برای افراد جامعه ایجاد می‌کند.

وی افزود: با این‌که بهترين روش پژوهش مردم‌شناسانه فرهنگ عامه، حضور مستقیم در جامعه یا مشاهده‌ مشاركتی است اما فناوری‌های جديد فرصت‌های جديدتری را در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار می‌دهد. دستگاه‌های تصویربرداری، دیداری ـ شنیداری و اینترنت از این دسته از فناوری‌هاست.

نویسنده «مردم‌شناسی و فرهنگ عامه» گفت: گستردگی سرزمین ایران و در دسترس نبودن اطلاعات همه مناطق، همچنین گرانی کاغذ باعث شد تا این کتاب دوجلدی با حذف بخش‌های بسیاری از آن تنها در 6 فصل گردآوری شود. در کتاب کوشش شده است طرح و پژوهش‌های مردم‌شناسانه فرهنگ عامه برای دانشجویان و علاقه‌مندان شرح داده شود.

وی در ادامه افزود: فصل اول کتاب «کلیات و مفاهیم مردم‌شناسی» است که به معرفی رشته مردم‌شناسی، پیشینه تاریخی، روش‌شناسی، مکاتب و بزرگان این علم می‌پردازد. فصل دوم «کلیات و مفاهیم فرهنگ عامه» نام دارد و تاریخچه پژوهش‌های فرهنگ عامه در جهان و ایران، تاثیر اقتصاد، سیاست و زیست‌بوم بر فرهنگ عامه را بررسی می‌کند.

این مردم‌شناس درباره دیگر فصل‌های کتاب گفت: «باورهای عامه» فصل بعدی کتاب است که به بن‌مایه‌های فكری، ایدئولوژیكی و ارزشی فرهنگ عامه ایران پرداخته است و باورهای اسطوره‌ای و دینی، نیروهای طبیعی و غیرطبیعی، گاه‌شماری عامیانه و تاثیر آن‌ها بر اندیشه انسان ایرانی را مورد بحث قرار می‌دهد. فصل «ادبیات عامه» نیز به ساختار قصه‌ها، ترانه‌ها، ضرب‌المثل‌ها و شعرهای عامیانه توجه کرده است. 

جهانبخش بیان کرد: از دیگر شکل‌های باور عامیانه، خلاقیت‌های هنری و ذوقی است. فصل پنجم كتاب جلوه‌های خلاقیت هنری عامه را در حوزه‌های موسیقی، رقص، هنرهای تجسمی چون نقاشی و نمایش‌های آیینی و عامیانه بررسی می‌كند. بخشی از این فصل نیز به بازی‌های محلی در اقوام ایرانی اشاره دارد. فصل آخر کتاب با نام «مناسك‌ گذار و آیین‌های سور و سوگ» به چگونگی و شكل اجرای این مناسك و مراسم در مناطق مختلف ایران پرداخته  است.

از این نویسنده دو کتاب دیگر با نام‌های «جامعه‌شناسی فرهنگی ایران» و «اطلاع‌رسانی و تبلیغات فرهنگی» منتشر شده است.

چاپ نخست «مردم‌شناسی و فرهنگ عامه (با تکیه بر فرهنگ عامه مردم ایران)» در 304 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای 9 هزار و 800 تومان از سوی نشر هم‌پا منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها