سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۹
«بررسی و نقد تثلیث از دیدگاه مسیحیت» از نگاه «خواص»

امیر خواص، پژوهشگر حوزه ادیان، رساله دکترای خود را در قالب کتابی با عنوان «بررسی و نقد تثلیث از دیدگاه مسیحیت» تنظیم و منتشر خواهد کرد.

این نویسنده و محقق حوزه ادیان و تفکرات نقدی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره موضوع اصلی کتابش اظهار کرد: این اثر به بررسی آموزه‌های اساسی و بنیادین آیین مسیحیت می‌پردازد. مسیحیان در حوزه الوهیت معتقدند خداوند به سه شکل پدر، پسر و روح‌القدس جلوه می‌کند.

این محقق افزود: مسیحیان با وجود آن‌که اعتقاد به موحدبودن خود دارند، خداوند را به سه شکل یاد شده می‌دانند. در این اثر با رویکرد تحلیل محتوا اعتقادات مسیحیان را با استناد به کتاب‌های مقدس‌شان بررسی کرده‌ام.

خواص بیان کرد: با تحقیق بر کتاب مقدس، اناجیل چهارگانه و سایر کتاب‌های مقدس، آموزه‌های بنیادین مسیحیت را از طریق تحلیل محتوا بررسی کردم و نشان دادم که اندیشه تثلیث یک اندیشه اصیل مسیحی نبوده و از طریق پولس paul به دین مسیحیت نفوذ كرده و سال 325 میلادی آموزه رسمی مسیحیت شده است.

نویسنده کتاب «منشا دين» درباره کاربردی‌های مضامین این کتاب گفت: این نوشتار در حوزه نقد مسیحیت به‌شمار می‌آید. اکنون عده‌ای به‌شدت در جامعه فرهنگی ما بین مردم و در محیط‌های دانشگاهی فعالند و به ترویج آموزه‌های دین مسیحیت می‌پردازند و متاسفانه ما در این زمینه نقدهای اندکی داریم. البته در دوره قاجار به‌ویژه در دوره صفویه نقدهایی در این حوزه به رشته تحریر درآمد، در دوره معاصر نیز مرحوم علامه بلاغی و عده‌ای از صاحب‌نظران این حوزه نقدهایی را در دوره معاصر نوشته‌اند اما پس از انقلاب در این حوزه کارهای اندکی انجام شد.

وی با اشاره به این که این اثر تخصصی در حوزه ادیان و فلسفه دین جای می‌گیرد، یادآور شد: قرار است مرکز انتشارات موسسه امام خمینی(ره) کتاب «بررسی و نقد تثلیث از دیدگاه مسیحیت» را تا پایان سال جاری منتشر کند.
 
از جمله آثار امیر خواص می‌توان به کتاب‌های «فلسفه اخلاق»، «ايمان در سپهر اديان»، «باورهاي ديني» و «تفکر نقدی» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها