چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴
«عروض و قافیه» در راه است

توفقی سبحانی، پژوهشگر و مولوی‌شناس، از تدوین و انتشار کتاب «عروض و قافیه» برای دانشجویان و علاقه‌مندان این حوزه خبر داد.

سبحانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره این کتاب توضیح داد: کتاب «عروض و قافیه» را بیش از یک سال است برای چاپ به نشر کتاب پارسه سپرده‌ام. این اثر حجم اندکی دارد و در حدود 70 صفحه است. در حقیقت در این اثر به صورت گزیده تمامی مباحث مربوط به عروض و قافیه را بیان کرده‌ام.

وی ادامه داد: پیش‌تر یک کتاب با همین موضوع ویرایش کرده بودم، اما در ویرایش آن اثر متوجه شدم مطالبی که طی سال‌های گذشته در دانشکده ادبیات دانشگاه گیلان برای این واحد درسی ارایه کرده بودم، کامل‌تر و جامع‌تر بودند.

این مولوی‌پژوه افزود: واحد عروض و قافیه را چندین ترم در دانشگاه گیلان تدریس کرده‌ام، البته خودم در زمان دانشجویی این واحد درسی را با مرحوم منوچهر مرتضوی گذرانده بودم و اطلاعاتم براساس مطالبی است که از ایشان آموخته‌ام.

وی اشاره‌ای به کتاب «المعجم فی معاییر اشعار العجم» داشت و تشریح کرد: این کتاب اثر شمس قیس رازی در سده هفتم هجری قمری است و به علم عروض، قافیه و نقد شعر می‌پردازد و حجمی بیش از 400 صفحه دارد، اما در کتاب «عروض و قافیه» تمامی مطالب درباره عروض و قافیه را به شیوه‌ای تمام و کمال و در حجمی اندک برای علاقه‌مندان مطرح کرده‌ام.

سبحانی در پایان گفت: این کتاب یک منبع درسی به حساب می‌آید، اما علاوه بر دانشجویان تمامی علاقه‌مندان این حوزه برای یادگیری عروض و قافیه می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

توفیق سبحانی متولد سال 1317 در تبریز، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی‌ارشد دبیری از دانشگاه تهران و دکتری رشته عربی و فارسی از دانشگاه استانبول است. کتاب « مولانا جلال‌الدین، زندگانی، فلسفه، آثار گزیده‌ای از آن‌ها» با ترجمه توفیق سبحانی، در دوره سوم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

«فهرست‌های تجارب السلف هندو شاه نخجوانی»، «فهرست کتب خطی فارسی دانشگاه دهلی»، «حارث بن اسد محاسبی و کتاب القصد او»، «نگاهی به تاریخ ادب فارسی در هند»، «ترجمه شرح مثنوی شریف»، «ره آورد‌های سفر» (دهلی)، «تصحیح تذکره انجمن خاقان»، «فهرست نسخه‌های خطی فارسی کتابخانه بروسه»، «سیرت شیخ کبیر ابوعبدالله ابن خفیف شیرازی»، «مجالس سبعه»، «فتوت در کشورهای اسلامی و مآخذ آن»، «نقد شعر العجم شبلی نعمانی»، «ملامتیه و ملامتیان» و «مولویه بعد از مولانا» عنهوان برخی از کتاب‌های منتشر شده سبحانی هستند.

همچنین به تازگی مقاله‌ای از این پژوهشگر و مصحح در کتاب «سایه سرو سهی» (یادنامه منوچهر مرتضوی) که از سوی دانشگاه تبریز به مناسبت دومین سال درگذشت مرتضوی به چاپ رسید، ارایه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط