یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۲
رازهای درباره حافظ و عشق اشراقی او افشا می‌شود

مجموعه سه جلدی «چه می‌گفت حافظ؟‍!» به کوشش محمدجواد فرزان در دست انتشار است. به گفته فرزان در این اثر به صورت موضوعی به اشعار حافظ و فلسفه و جهان‌بینی او نگاه شده و در جلد دوم این کتاب به مساله عشق در تفکر حافظ به عنوان یکی از جنبه‌های فلسفه اشراق پرداخته شده است.-

فرزان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب «چه می‌گفت حافظ؟!» اظهار کرد: این کتاب به شیوه موضوعی به حافظ و اندیشه او پرداخته و در سه مجلد و هزار و 716 صفحه تدوین شده است.

وی توضیح داد: جلد نخست به دیوان حافظ و تاریخچه‌ای از اندیشه حافظ اختصاص دارد و در قالب یک بررسی اجمالی زمینه‌های پدیداری این اندیشه آمده است. همچنین دیوان حافظ با چیدمانی جدید ارایه می‌شود. در حقیقت برای این چیدمان از میان روایت‌های مختلفی که از غزل‌های حافظ در نسخه‌های خطی گوناگون موجود بوده، بهترین روایت گزینش شده است.

این پژوهشگر درباره جلد دوم این کتاب گفت: در جلد دوم به‌طور عمده به فلسفه و جهان‌بینی حافظ پرداخته شده است. در حقیقت در این بخش به‌طور عمده موضوع اصلی عشق است. به عبارت دیگر عشق به عنوان یکی از جنبه‌های قوی فلسفه اشراق که حافظ هم زیاد از آن بهره گرفته از قرن‌های نخستین پس از اسلام تا زمان حافظ ریشه‌یابی و آثار متفکران این حوزه بررسی شده است.

وی اشاره‌‌ای به جلد سوم این مجموعه داشت و در ادامه گفت: در جلد سوم برخورد حافظ با جامعه، ناهماهنگی‌ها، جنگ‌ها، وضعیت ایران در قرن هشتم و واکنش حافظ نسبت به تمامی این اتفاقات پرداخته شده است.

فرزان با تاکید بر این امر که در این کتاب به صورت موضوعی به اشعار حافظ پرداخته است، افزود: برای مثال فضیلت قناعت براساس کل دیوان حافظ ارایه و البته ارتباط منطقی میان مباحث نیز حفظ شده است. در حقیقت خود این مطالب، خود را تفسیر کرده‌اند و تفسیرها با توجه به متن اصلی و نه حاشیه‌ها و متن‌های بیرونی است.

وی با اشاره به آرایش اندیشه حافظ در این کتاب براساس نقش‌های فرش‌های ایرانی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های این کتاب استفاده از نقش‌هایی است که در فرش‌های ایرانی وجود دارد. برهمین اساس در این کتاب اندیشه و غزل حافظ با این نقش‌ها مزین شده است.

این نویسنده ادامه داد: به عبارت دیگر خطوط نگرش هنری که در حافظ یافته‌ام، با حدود 50 تصویر رنگی از نقش‌های فرش‌های ایرانی یا کنده‌کاری‌ها تزیین شده است.

وی در پایان افزود: کتاب سه جلدی «چه می‌گفت حافظ؟!» از سوی نشر «ایرانیکا» در دست چاپ است و به زودي منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها