دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۵
کتاب «علوم اجتماعی» ویژه مقطع پیش‌دانشگاهی تغییر کرده است

محتوای کتاب درسی «علوم اجتماعی» ویژه دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی رشته ادبیات و علوم انسانی، امسال تغییر کرده است. این اثر با رویکردي فرهنگی ـ تمدنی به نگارش درآمده است.-

لطیف عیوضی، کارشناس مسوول گروه علوم اجتماعی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی با بیان این مطلب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: دانش‌آموزان با مطالعه کتاب جدید «علوم اجتماعی» نسبت به حوادث و جریانات دنیای امروز حساس شده و توانايي تحلیل آن‌ها را به دست مي‌آورند.

وی ادامه داد: محتوا و ساختار اين اثر نه تنها با کتاب‌هاي پيش از خود، داراي ارتباط منطقی محکمی است بلکه با اجزای خود نیز همین تناسب را دارد. 

کارشناس مسوول گروه علوم اجتماعی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی افزود: موضوع و محتواي کتاب درسی «علوم اجتماعی» به‌روز‌ است و به بررسی مسایل، مشکلات و جریان‌های امروز دنيا می‌پردازد، به‌گونه‌ای که دانش‌آموزان به يك دیدگاه‌ تحليلي مناسب براي مواجهه با مسایل و حوادث جهان معاصر مجهز می‌شوند.
 
عیوضی عنوان کرد: کتاب جدید «علوم اجتماعی» مانند کتاب قبلی فقط به توصيف و تبيين نظام جهانی به عنوان پديده‌اي طبيعي و به‌سامان نمي‌پردازد بلکه تلاش دارد فراتر از آن، مبانی فرهنگی را که اين نظام از آن سرچشمه گرفته است و چالش‌ها و بحران‌هاي درون‌تمدني و برون‌تمدني آن را تحلیل ‌کند. 

وی ادامه داد: اين كتاب در چهار فصل با عناوين فرهنگ جهاني، فرهنگ معاصر غرب، چالش‌هاي جهاني و جهان اسلام تدوين شده است. 

کارشناس مسوول گروه علوم اجتماعی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی بیان کرد: در کتاب درسی جدید «علوم اجتماعی» از فرهنگ‌هایی که از محدوده‌هاي قومیتی، جغرافیایی و تاریخی خود فراتر رفته‌اند، به عنوان فرهنگ جهانی یاد مي‌شود و مصاديق تاريخي اين نوع فرهنگ‌ها را برمي‌شمارد و پس از آن ویژگی‌های فرهنگ جهانی مطلوب را بیان می‌کند. 

عیوضی اظهار کرد: این اثر، فرهنگ معاصر غرب را از عميق‌ترين تا سطحي‌ترين لايه‌ها و مسير تاريخي تسري آن به ساير نقاط جهان را بررسي مي‌كند. سكولاريسم، اومانيسم و روشنگري را به عنوان مهم‌ترين ويژگي‌هاي هستي‌شناختي، انسان‌شناختي و معرفت‌شناختي اين فرهنگ برمي‌شمارد و مسير تاريخي نهادينه شدن سكولاريسم در لايه‌هاي هويتي غرب را تحلیل می‌کند.

وی با بیان این‌که کتاب جديد، چالش‌های جهان موجود را که تحقق و تجسدیافته فرهنگ معاصر غرب است در سه درس بررسی می‌کند، عنوان کرد: جهان دو قطبي، مساله فقر و غنا، جنگ‌های جهانی، بحران‌های اقتصادی، تقابل كشورهاي شمال و جنوب، بحران‌های زیست‌محیطی، بحران‌های معرفتی و بحران‌ معنویت از جمله چالش‌ها و بحران‌هایی‌اند که فرهنگ غرب به دنبال آورده و به سراسر جهان تسري داده است. 

کارشناس مسوول گروه علوم اجتماعی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی در ادامه سخنانش گفت: در اين كتاب با تقسيم بحران‌ها به دو دسته درون‌تمدني و برون‌تمدني، جهان دو قطبی، بحران‌هاي اقتصادي و جنگ‌هاي جهاني به عنوان چالش‌هاي درون‌گفتمانی غرب تحلیل شده‌اند. همچنین این اثر بحران‌هاي برون‌تمدني غرب و بحران‌هاي معرفتي و معنوي را تحليل مي‌كند. 

عیوضی در پایان گفت: کتاب درسی جدید «علوم اجتماعی» به تشریح این بحران‌ها پرداخته و بیداری اسلامی را به عنوان پاسخ و راه‌حل جهاني این بحران‌ها مطرح و تحلیل می‌کند. این اثر با نگاهي جامعه‌شناختی به پیشینه تاريخي بیداری اسلامی می‌پردازد و انقلاب اسلامی ایران را سرآغاز جریان بیداری اسلامی براي عبور از جهان سكولار موجود معرفي مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط