سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
مجموعه آثار ویلیام بلیک منتشر می‌شود

سهیلا صلاحی‌مقدم، مترجم و پژوهشگر، ترجمه و شرح مجموعه آثار ویلیام بلیک، شاعر بریتانیایی را در دست انجام دارد. همچنین در نظر دارد رساله دکترایش با موضوع مقایسه تطبیقی مولانا و بلیک را به صورت کامل منتشر کند.-

صلاحی‌مقدم درباره کارهای در دست انجامش در حوزه کتاب به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: اکنون سرگرم ترجمه و شرح تمامی آثار ویلیام بیلک، شاعر و نقاش بریتانیایی هستم. همچنین رساله دکترایم را همراه با اضافاتی جدید برای چاپ آماده می‌کنم.

وی توضیح داد: مجموعه آثار بیلک در دفترهایی با عنوان‌هایی چون «کتاب تل»، «تصورات دختران آلبیون»، «آمریکا»، «اروپا»، «آفریقا»، «کتاب یوریزن»، «کتاب لوس»، «چهار زوآ»، «میلتون»، «بیت المقدس»، «ازدواج بهشت و جهنم»، «ترانه‌های معصومیت» و «ترانه‌های تجربه» آمده است و در تمامی این اشعار به نوعی موضوعات عاطفی، سیاسی و اجتماعی دیده می‌‌شود.

این مترجم از بليك به عنوان یک عارف اجتماعی یاد کرد و افزود: بلیک دیدگاه‌های عرفانی ویژه خودش را با مسایل اجتماعی و دغدغه‌هایی که برای نجات انسان دارد، آمیخته است.

وی با تاکید بر جهانی شدن دیدگاه‌های بیلک ادامه داد: دیدگاه‌های این شاعر مانند دیدگاه‌های مولانا جهانی شده است. برهمین اساس اشعار او بسیار عمیق و مفهومی و در برخی مواقع سمبلیک هستند. 

صلاحی‌مقدم افزود: در نتیجه نمی‌توان اشعار این شاعر را به‌طور کامل و 100 درصد شرح و معنی کرد و در مقایسه با شاعرانی چون حافظ و مولانا که از نظر فکری نزدیک به خودش هستند، شاید بتوان شرحی نسبتا دقیق و مناسبی ارایه کرد.

وی گفت: بلیک با اندیشه‌ها و آثار مولانا یا حافظ آشنا نبوده است، اما مفاهیم شعری‌اش به آثار حافظ و به ‌ویژه مولانا نزدیک است. بنابراین بررسی و مقایسه آثار مولانا یا حافظ به درک عمیق‌تر و صحیح‌تر آثار بلیک و فرهنگ او کمک می‌کند.

این پژوهشگر در ادامه از انتشار رساله دکترایش خبر داد و گفت: پیش‌تر بخشی از رساله‌ام در قالب کتاب و با عنوان «بررسی تطبیقی بین جلال‌الدین محمد مولوی و ویلیام بلیک» از سوی نشر سوسن در سال 1386 منتشر شد.

وی ادامه داد: تمامی منافع مادی حاصل از فروش این کتاب به مسجد نور هدیه شد. اکنون نیز متن کامل رساله‌ام همراه با مطالب جدیدی درباره این موضوع را برای چاپ از سوی همین انتشارات در دست آماده‌سازی دارم.

صلاحی‌مقدم در پایان گفت: ترجمه مجموعه آثار بلیک و متن کامل رساله دکترایم با هزینه خودم به چاپ می‌رسند و در نظر دارم منافع مادی فروش این دو کتاب را نیز هدیه کنم. بنابراین  چون این کارها تنها با هدف انجام یک کار فرهنگی صورت می‌‌گیرند، وسواس بیشتری در تدوین و آماده‌سازی آن‌ها به خرج می‌دهم.

ویلیام بلیک ‏(۱۷۵۷ - ۱۸۲۷) شاعر و نقاش بریتانیایی و مبدع نوع جدیدی از شعر در زبان انگلیسی بود.

وی مجموعه سروده‌های خود به نام «ترانه‌های معصومیت» و «ترانه‌های تجربه» را به ترتیب در سال ۱۷۸۹ و ۱۷۹۴ با روشی به نام چاپ تذهیبی که خود مبدع آن بود، منتشر کرد. این شاعر در زمره مشهورترین شاعران روزگار خود قرار داد و بیشتر آثار او مبین مخالفت او با کلیسای آن زمان و اعتقاد به آزادی انسان و عشق الهی است.

سهیلا صلاحی‌مقدم متولد ۱۳۴۵ و فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع دکترا از دانشگاه تربیت مدرس و استاد دانشگاه الزهرا (س) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها